Kto to wymyślił? Fatalne rozwiązania przy centrum handlowym Viva Park.

Tyły centrum handlowego i "dojazd" do miejsca obsługi rowerzystów.

Jak cały Cieszyn wie, dzisiaj miało miejsce wielkie otwarcie centrum handlowego Viva Park przy ulicy Stawowej. Postanowiliśmy wybrać się tam na dwóch kółkach i ocenić, jak nowa inwestycja odpowiada na potrzeby rowerzystów. Wnioski są druzgocące 😱

Zastosowano fatalne, nieprzemyślane rozwiązania, zmarnowano duży potencjał i dodatkowo wyrzucono mnóstwo pieniędzy w błoto (dosłownie i w przenośni). Słowem kompletna katastrofa i jednocześnie kwintesencja stosunku cieszyńskich urzędników do rozwoju infrastruktury rowerowej w naszym mieście. A mówiąc wprost, mamy tu kliniczny przykład pokazujący, do czego prowadzi brak całościowej koncepcji, czego efektem są chaotyczne, przypadkowe i nieefektywne działania. Więcej komentarzy pod zdjęciami i w tekście na stronie.

Niestety tak będzie wyglądała sytuacja infrastruktury rowerowej w Cieszynie, dopóki do władz miasta nie dotrze, że jest to ważny i palący problem dla dużej liczby mieszkańców. Dlatego prosimy o udostępnianie tego posta. Niech nas w końcu usłyszą!

Rowerzyści i piesi - uwaga błoto!
Zniszczona ścieżka wzdłuż Bobrówki.

W tym miejscu przebiega, a w zasadzie przebiegała popularna ścieżka wzdłuż Bobrówki. Inwestor wykonał tutaj Richard Przekop, którym kanalizacja deszczowa uchodzi do Bobrówki. Niestety zapomniał już o odtworzeniu ścieżki. Rowerzyści i piesi radzą sobie, jak mogą, ale suchą stopą i oponą trudno się przedrzeć.

Fragment chodnika przechodzący w ścieżkę. Tu jest planowana trasa 604.
Fragment chodnika przechodzący w ścieżkę. Tu jest planowana trasa 604.
Tu miała biec droga dla rowerów, element trasy 604. Jest metrowej szerokości chodnik z kostki przeprowadzony przez 1,5-metrową dziurę w płocie. Zanim ktoś wybudował ten płot, musiał być projekt, musiało być zezwolenie na budowę itp. Ale czy osoby zatwierdzające to rozwiązanie miały w ogóle świadomość, że w tym miejscu ma być droga dla rowerów? Należy przypuszczać, że raczej nie. Oto są konsekwencje braku polityki rowerowej i nie uwzględnianiu jej podczas planowania.
Tyły centrum handlowego i "dojazd" do miejsca obsługi rowerzystów. Chodnik z kostki brukowej o szerokości 1m, którym z mostku na Boguniówką można dotrzeć do Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR). W zasadzie jedyna opcja, żeby dostać się tam bez zsiadania z roweru.
Tyły centrum handlowego i „dojazd” do miejsca obsługi rowerzystów. Chodnik z kostki brukowej o szerokości 1m, którym z mostku na Boguniówką można dotrzeć do Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR). W zasadzie jedyna opcja, żeby dostać się tam bez zsiadania z roweru.
Czekający na nowe życie mostek nad Boguniówką. Tędy w przyszłości prawdopodobnie pobiegnie trasa 604, która połączy Cieszyn z Ustroniem. Z braku sensownych alternatyw obecnie jest to najbezpieczniejszy i najwygodniejszych dojazd rowerowy do centrum handlowego Viva Park. 
Czekający na nowe życie mostek nad Boguniówką. Tędy w przyszłości prawdopodobnie pobiegnie trasa 604, która połączy Cieszyn z Ustroniem. Z braku sensownych alternatyw obecnie jest to najbezpieczniejszy i najwygodniejszych dojazd rowerowy do centrum handlowego Viva Park.
A może ten chodniczek jest tylko tymczasowy? Bo choć dopiero dzisiaj został oddany do użytku, już pojawiają się zapadliska. 
A może ten chodniczek jest tylko tymczasowy? Bo choć dopiero dzisiaj został oddany do użytku, już pojawiają się zapadliska.
Miejsce Obsługi Rowerzystów (MOR) i mały plac zabaw z tyłu.
Miejsce Obsługi Rowerzystów (MOR) i mały plac zabaw z tyłu.

Za z pewnością niemałe pieniądze wybudowano piękną wiatkę z ławeczką i stojakami dla rowerów. Jest nawet stanowisko napraw. Cóż z tego, skoro trudno tu dojechać. A jeżeli nawet ktoś wybierze się do Viva Park rowerem na zakupy, to raczej przypnie rower tuż przy sklepie a nie na uboczu. A więc może ta wiatka powstała z myślą o przyszłych użytkownikach trasy 604? Tylko jak do niej dotrzeć? 

Parking przy centrum handlowym Viva Park.
Parking przy centrum handlowym Viva Park.

Temat z innej beczki – parking wydaje się trochę mały jak na taką liczbę sklepów. Dzisiaj, prawdopodobnie ze względu na otwarcie, tworzyły się korki przy wjeździe i praktycznie nigdzie nie dało się stanąć. Wiele osób parkowało przy Chińskim Markecie i nieprzepisowo przebiegało przez drogę w okolicach wjazdu do centrum. Zobaczymy, co się będzie działo w następnych dniach. 

Podjazd dla niepełnosprawnych oraz wózków do MOR i placu zabaw.
Podjazd dla niepełnosprawnych oraz wózków do MOR i placu zabaw.

Podjazd dla niepełnosprawnych, bo ze względu na wąskość i ostre łuki trudno go pokonać bez zsiadania z roweru, do małego placu zabaw i wiatki… dla rowerzystów. Absurdalne rozwiązanie, które też pewnie kosztowało setki tysięcy złotych a jego przydatność społeczna będzie znikoma. A wystarczyło poprowadzić kawałek chodnika od strony ul. Sadowej, gdzie wysokość terenu jest prawie taka sama, jak przy placu zabaw i wiatce. 

Wnętrzne wiaty. Gdy już uda ci się tu dotrzeć, możesz wytchnąć na ławeczce i podziwiać swój rower przypięty do bezpiecznego stojaka. Wygląda to bardzo ładnie, tylko po co i dla kogo, skoro trudno tu dojechać? 
Gdy już uda ci się tu dotrzeć, możesz wytchnąć na ławeczce i podziwiać swój rower przypięty do bezpiecznego stojaka. Wygląda to bardzo ładnie, tylko po co i dla kogo, skoro trudno tu dojechać?
Ogrodzenie przebiegające wzdłuż potoku Boguniówka.
Ogrodzenie przebiegające wzdłuż potoku Boguniówka.

Płot wzdłuż potoku Boguniówka dochodzi do samego brzegu, co uniemożliwia poprowadzenie tam ścieżki rowerowej, która byłaby bardzo wygodnym połączeniem z ul. Stawową a w przyszłości z DDR, która ma pobiec wzdłuż przeznaczonego do przebudowy odcinak ul. Bielskiej i Stawowej aż do Krasnej. Taki łącznik pozwoliłby też znacznie efektywniej wykorzystać utworzony tu MOR. Pomysł łącznika wzdłuż Boguniówki wielokrotnie zgłaszaliśmy na etapie projektowania przebudowy Bielskiej/Stawowej. Niestety bez echa, bo to było „poza zakresem inwestycji”. Jednak DDR tu nie powstanie, bo zaplanowano trawnik i dokonano nasadzeń. 

Wjazd do nowego centrum handlowego.
Wjazd do nowego centrum handlowego.

Na budowę zjazdu do Viva Park wydano prawdopodobnie miliony. Nikt jednak nie pomyślał, że za o wiele mniejsze pieniądze można by również zadbać o infrastrukturę rowerową. I tu największe pretensje należy mieć do lokalnego samorządu. Bo inwestor zwykle dostosowuje się do oczekiwań przedstawianych przez urzędników. Problem polega na tym, że w tym przypadku prawdopodobnie nikomu nie przyszło do głowy, że przy okazji przebudowy można też pomyśleć o rowerzystach. Niestety nie zrobiono nawet ciągu pieszo rowerowego, mimo że kiedyś przy ul. Stawowej pewnie powstanie taka infrastruktura.

W rezultacie w tym miejscu pojawią się tylko naprawdę zdesperowani rowerzyści, bo nie każdy ma odwagę jechać ruchliwą i wąską ulicą. 

Piotr Stokłosa

0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze