Jak informowaliśmy ponad dwa miesiące temu, powiat cieszyński planuje budowę nowej drogi, która połączy istniejący fragment ul. Ustrońskiej z ul. Wiślańską. Równolegle do tej drogi, w śladzie dawnej ul. Ustrońskiej, ma powstać trasa rowerowa. Początkowa koncepcja zakładała realizację obu elementów w ramach jednej inwestycji, jednak podczas spotkania w starostwie w dniu 4.09.2025 r. usłyszeliśmy, że ze względów formalnych inwestycja drogowa i rowerowa będą realizowane oddzielnie.
Jakież było więc nasze zdziwienie, gdy kilka dni temu dowiedzieliśmy się, że powiat przystępuje do projektowania „swojej” drogi, przy czym projekt ten nie obejmuje infrastruktury rowerowej, a jednocześnie miasto Cieszyn pokryje 50% kosztów jego opracowania. Uwaga, realizowane będą dwie odrębne inwestycje, z czego miasto Cieszyn sfinansuje połowę kosztów projektowania pierwszej z nich, natomiast powiat nie dołoży ani złotówki do projektowania drugiej.
Gwoli ścisłości należy dodać, że zasada 50-procentowego dofinansowania inwestycji drogowych realizowanych przez powiat na terenie gminy Cieszyn obowiązuje od lat. W tym przypadku wygląda jednak na to, że poprzez rozdzielenie inwestycji powiat cieszyński „wystrychnął na dudka” gminę Cieszyn, która nie tylko dopłaci do budowy drogi (30% kosztów realizacji), ale dodatkowo nie otrzyma żadnego wsparcia ze strony powiatu przy realizacji drogi dla rowerów.
Warto przy tym zauważyć, że po pierwsze, „doprojektowanie” drogi rowerowej do całości inwestycji stanowiłoby jedynie ułamek kosztów — istnieje już nawet koncepcja jej przebiegu, widoczna na załączonej mapce — i z pewnością byłoby tańsze niż opracowanie całkowicie odrębnego projektu. Po drugie, trudno wyobrazić sobie projektowanie drogi samochodowej z pominięciem infrastruktury rowerowej, która na początku i na końcu będzie z nią zintegrowana (skrzyżowanie z ul. Słowiczą oraz rondo na ul. Wiślańskiej).
Był to jeden z tematów poruszanych podczas ostatniego spotkania zespołu do spraw polityki rowerowej. Jednocześnie zwróciliśmy się do władz miasta o zmianę stanowiska w tej sprawie i doprowadzenie przynajmniej do sytuacji, w której projekt drogi samochodowej i drogi rowerowej powstanie jako spójna całość, współfinansowana przez powiat cieszyński i miasto Cieszyn.

