Nowa droga dla rowerów na ul. Kojkowickiej w Puńcowie – recenzja

W tym miejscu zaczyna się droga dla rowerów szerokości 2m, która prowadzi praktycznie do samej granicy z Czechami. Drogą obecnie jedzie się stosunkowo płynnie, ponieważ na pozostałym odcinku nie ma ostrych zakrętów, praktycznie brak skrzyżowań a wjazdy do posesji i lokalnych dróg dojazdowych nie są tylko minimalnie obniżone, więc efekt fali jest prawie nieodczuwalny.

Na początku sierpnia minionego roku zakończył się remont ulicy Kojkowickiej. W ramach inwestycji powstała między innymi droga dla rowerów o długości 1300 m oraz ciąg pieszo rowerowy długości około 350 m. Wartość inwestycji, która otrzymała dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, to prawie 8 mln zł. Pod zamieszczonymi poniżej zdjęciami można znaleźć krótką recenzję poszczególnych elementów nowej drogi dla rowerów. 

Spróbowaliśmy również poddać nową DDR ocenie opartej na pewnych możliwie obiektywnych kryteriach. Nasza ocena końcowa to 5,9 punktów na 10 możliwych.

Jest to pierwsza recenzja nowo powstałej infrastruktury rowerowej, w której próbujemy zestandaryzować kryteria oceny. Po pierwsze po to, aby móc porównywać jakość i przydatność takich inwestycji z podobnymi realizacjami. Po drugie, żeby zachęcić inwestorów, czyli głównie władze gmin i powiatu, aby planując budowę dróg dla rowerów zwracali uwagę na kluczowe kwestie ważne dla bezpieczeństwa i komfortu rowerzystów. Tabela ze szczegółowym opisem przyjętych kryteriów oceny znajduje się na końcu tego tekstu.

Biorąc pod uwagę opisane mankamenty opisanej drogi dla rowerów a zwłaszcza fakt wykonania jej z kostki brukowej i jednocześnie uwzględniając małe natężenie ruchu samochodowego na ul. Kojkowickiej, najlepszym rozwiązaniem byłaby zmiana organizacji ruchu, wprowadzającą na kostkowej nawierzchni drogę dla pieszych (znak C-16) z jednoczesnym dopuszczeniem ruchu rowerowego (tabliczka informacyjna „Dopuszczony ruch rowerowy”). Umożliwiłoby to rowerzystom szosowym legalne poruszanie się w ruchu ogólnym po asfalcie, natomiast osoby stawiające bezpieczeństwo przed wygodą równie legalnie mogłyby korzystać z DDR-u przekształconego w chodnik.

Takie rozwiązanie jest powszechnie stosowane w całej Polsce, w tym w województwie śląskim. Niestety w powiecie cieszyńskim póki co „się nie przyjęło”, a mówiąc wprost nie akceptują go lokalni organizatorzy ruchu drogowego z Komendą Powiatową Policji w Cieszynie na czele.

Remont obejmował budowę mostu. Obecny jest znacznie szerszy, ma większą nośność i posiada chodnik.
Remont obejmował budowę mostu. Obecny jest znacznie szerszy, ma większą nośność i posiada chodnik.
Ciąg pieszo rowerowy rozpoczyna się w pobliżu skrzyżowania z ul. Spacerową. Sam krawężnik na wjeździe jest odpowiednio obniżony, ale nie wiedzieć czemu tuż obok drogowcy (inwestycję realizowała firma Eurovia) zastosowali wyniesiony na kilka centymetrów krawężnik na wjeździe do pobliskiego zakładu produkcyjnego, zamiast zastosować w tym miejscu bezszwowe połączenie. W efekcie poprawne wykonanie wjazdu na CPR jest niweczone przez ryzyko odbicia się od niepotrzebnego krawężnika.
Ciąg pieszo rowerowy rozpoczyna się w pobliżu skrzyżowania z ul. Spacerową. Sam krawężnik na wjeździe jest odpowiednio obniżony, ale nie wiedzieć czemu tuż obok drogowcy (inwestycję realizowała firma Eurovia) zastosowali wyniesiony na kilka centymetrów krawężnik na wjeździe do pobliskiego zakładu produkcyjnego, zamiast zastosować w tym miejscu bezszwowe połączenie. W efekcie poprawne wykonanie wjazdu na CPR jest niweczone przez ryzyko odbicia się od niepotrzebnego krawężnika.

 

Fragment CPRu na początku odcinka w Puńcowie. Jako plus można wskazać brak krawężników na wjazdach do posesji. Minusem są zbyt duże obniżenia powodujące efekt fali. Brakuje również odseparowania CPRu od drogi.
Fragment CPRu na początku odcinka w Puńcowie. Jako plus można wskazać brak krawężników na wjazdach do posesji. Minusem są zbyt duże obniżenia powodujące efekt fali. Brakuje również odseparowania CPRu od drogi.

 

Przy wjeździe do jednej z posesji obniżenie sięga prawie metra, mimo że ukształtowanie terenu na przylegającej działce pozwalałoby zniwelować różnicę wysokości. To miejsce jest niebezpieczne nie tylko dla rowerzystów ale i dla pieszych.
Przy wjeździe do jednej z posesji obniżenie sięga prawie metra, mimo że ukształtowanie terenu na przylegającej działce pozwalałoby zniwelować różnicę wysokości. To miejsce jest niebezpieczne nie tylko dla rowerzystów ale i dla pieszych.

 

W tym miejscu zaczyna się droga dla rowerów szerokości 2m, która prowadzi praktycznie do samej granicy z Czechami. Drogą obecnie jedzie się stosunkowo płynnie, ponieważ na pozostałym odcinku nie ma ostrych zakrętów, brak skrzyżowań a wjazdy do posesji i lokalnych dróg dojazdowych są tylko minimalnie obniżone, więc efekt fali jest prawie nieodczuwalny. Jednak z jakiegoś powodu wciąż obowiązuje "moda" na wykonywanie przejazdów z czerwonej kostki fazowanej, która pogarsza komfort jazdy.
W tym miejscu zaczyna się droga dla rowerów szerokości 2m, która prowadzi praktycznie do samej granicy z Czechami. Drogą obecnie jedzie się stosunkowo płynnie, ponieważ na pozostałym odcinku nie ma ostrych zakrętów, brak skrzyżowań a wjazdy do posesji i lokalnych dróg dojazdowych są tylko minimalnie obniżone, więc efekt fali jest prawie nieodczuwalny. Jednak z jakiegoś powodu wciąż obowiązuje „moda” na wykonywanie przejazdów z czerwonej kostki fazowanej, która pogarsza komfort jazdy.

 

Studzienki telekomunikacyjne zostały dosyć dobrze zrównane z poziomem nawierzchni, więc nie powodują utrudnień w czasie jazdy.
Studzienki telekomunikacyjne zostały dosyć dobrze zrównane z poziomem nawierzchni, więc nie powodują utrudnień w czasie jazdy.

 

Okolica jest mało zurbanizowana, więc na DDR jest sporo dłuższych, prostych odcinków bez skrzyżowań i przejazdów.
Okolica jest mało zurbanizowana, więc na DDR jest sporo dłuższych, prostych odcinków bez skrzyżowań i przejazdów.

 

Wjazd na teren gospodarstwa hodowli drobiu. Tu ze względu na przewidywany większy tonaż pojazdów zastosowano nawierzchnię asfaltową. Krawężnik na wjazdach na DDR wystają ok 1 cm powyżej powierzchni asfaltu, więc w zasadzie spełniają obowiązujące normy, ale wykonawca niepotrzebnie użył krawężników z zaokrągloną krawędzią, co nie zapewnia dobrego połączenia z asfaltem – z czasem prawdopodobnie pojawią się tu ubytki.
Wjazd na teren gospodarstwa hodowli drobiu. Tu ze względu na przewidywany większy tonaż pojazdów zastosowano nawierzchnię asfaltową. Krawężnik na wjazdach na DDR wystają ok 1 cm powyżej powierzchni asfaltu, więc w zasadzie spełniają obowiązujące normy, ale wykonawca niepotrzebnie użył krawężników z zaokrągloną krawędzią, co nie zapewnia dobrego połączenia z asfaltem – z czasem prawdopodobnie pojawią się tu ubytki.

 

Kolejny prosty odcinek. Kostka została równo ułożona, więc dzisiaj jedzie się po niej w miarę płynnie. Czas pokaże, jak szybko nierównomierne zagęszczenie podkładu, mozolna praca mrówek i deszcze będą pogarszać obecny stan.
Kolejny prosty odcinek. Kostka została równo ułożona, więc dzisiaj jedzie się po niej w miarę płynnie. Czas pokaże, jak szybko nierównomierne zagęszczenie podkładu, mozolna praca mrówek i deszcze będą pogarszać obecny stan.

 

Pomimo mimo naszych interwencji, podejmowanych jeszcze przed rozpoczęciem remontu, nie udało się zmienić zastosowanej nawierzchni. Co prawda w Programie Funkcjonalno Użytkowym zakładano nawierzchnię z betonu asfaltowego lub kostki betonowej, ale ostatecznie zdecydowano się na to drugie rozwiązanie. Obecnie wygląda to nie najgorzej. Niestety kostka betonowa degraduje się o wiele szybciej niż asfalt. Szczególnie dotkliwe są pojawiające się z czasem uskoki. Ponadto w przypadku niezbyt intensywnej eksploatacji kostka ma tendencję do przerastania trawą. Pierwsze źdźbła już widać.
Pomimo mimo naszych interwencji, podejmowanych jeszcze przed rozpoczęciem remontu, nie udało się zmienić zastosowanej nawierzchni. Co prawda w Programie Funkcjonalno Użytkowym zakładano nawierzchnię z betonu asfaltowego lub kostki betonowej, ale ostatecznie zdecydowano się na to drugie rozwiązanie. Obecnie wygląda to nie najgorzej. Niestety kostka betonowa degraduje się o wiele szybciej niż asfalt. Szczególnie dotkliwe są pojawiające się z czasem uskoki. Ponadto w przypadku niezbyt intensywnej eksploatacji kostka ma tendencję do przerastania trawą. Pierwsze źdźbła już widać.

 

Z niewiadomych powodów DDR kończy się kilkadziesiąt metrów przed dawnym przed przejściem granicznym. Być może chodziło o to, żeby nie przebudowywać samego skrzyżowania w czeskich Kojkowicach.
Z niewiadomych powodów DDR kończy się kilkadziesiąt metrów przed dawnym przed przejściem granicznym. Być może chodziło o to, żeby nie przebudowywać samego skrzyżowania w czeskich Kojkowicach.

Wszystkie zdjęcia wykonano we wrześniu 2024 roku.

Ocena punktowa

Nr Parametr Ocena
1 – min
10- max
Sugerowane kryteria oceny
1 Rodzaj nawierzchni 3 10 – bitumiczna (asfalt betonowy)
3 – kostka niefazowana
1 – kostka fazowana
2 Jakość wykonania nawierzchni 8 10 – płynna jazda bez odczuwalnych nierówności
1 – uciążliwe nierówności, niejednorodność struktury podłoża
3 Obniżenia na wjazdach do posesji (tzw. fala) 5

10 – brak fali, zmiany niwelety nieodczuwalne
5 – odczuwalne obniżenia pogarszające komfort jazdy
1 – spadek powodujący duże utrudnienia, zmuszający do zatrzymania się

4 Krawężniki 3 10 – przejazd bezszwowy (bezkrawężnikowy)
8 – przejazd ze szwem asfaltowym
7 – przejazd ze szwem asfaltowym i niewielkim uskokiem
6 – krawężnik kwadratowy zrównany z poziomem asfaltu
5 – krawężnik zaokrąglony zrównane z poziomem asfaltu
3 – krawężniki o wysokości do 1 cm
2- krawężniki o wysokości do 2 cm
1 – krawężniki o wysokości powyżej 2 cm
5 Włączanie się do ruchu ogólnego (w przypadku braku kontynuacji) 5 10 – bezpieczna śluza z pierwszeństwem przejazdu
1 – brak możliwości płynnego włączenia do ruchu / wymuszone zatrzymanie
6 Skrzyżowania z ruchem samochodowym i pieszym 8 10 – poprawnie wykonane (brak zjazdów w stronę przejść dla pieszych) i oznaczone
1 – brak przejazdów (np. brak oznakowania, wysokie krawężniki)
7 Promienie łuków 10 10 – zgodnie z normami dla przyjętej prędkości maksymalnej
1 – wymuszające zjazd z DDR lub zatrzymanie”
8 Odseparowanie od ruchu samochodowego 3 10 – trasa przebiegająca niezależnie od ruchu samochodowego
10 – pas zieleni na całości trasy szerokości min. 1,5m
5 – min 0,5 rozwiązania techniczne
3 – niski krawężnik
2 – wysoki krawężnik
1 – brak odseparowania 
9 Funkcje komunikacyjne, rekreacyjne, turystyczne (przydatność dla zwiększenia ruchu rowerowego, integracja z istniejącą infrastrukturą) 6 10 – kluczowa inwestycja z punktu widzenia poprawy komunikacji w regionie
1 – inwestycja o bardzo niskiej przydatności, np. dublująca istniejące rozwiązania lub zrealizowana w rejonie z bardzo niskim potencjałem generowania ruchu rowerowego
10 Skrajnia 8 10 – zachowana zgodnie z przepisami i wytycznymi
1 – brak skrajni
  Ocena końcowa (max 10 punktów) 5,9  

 

 

Opracowanie: Piotr Stokłosa

 

0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta