Zwykle nie przywiązujemy wagi do takich ogólnych dokumentów jak strategie rozwoju, bo zdaniem wielu z nas mają niewielki wpływ na rzeczywistość. W praktyce okazuje się jednak, że ich długoterminowe oddziaływanie jest bardzo silne a efekty, choć nie bezpośrednie, to jednak głębokie.
Dlatego pewnie wielu z nas odnotowało, że na posiedzeniu Rady Miasta w dniu 25 kwietnia 2024 poddano pod głosowanie Strategię Rozwoju Miasta Cieszyna do roku 2030. Prace nad tym dokumentem trwały od dłuższego czasu i, co należy podkreślić, w znacznym stopniu dotyczy on również tematyki rozwoju infrastruktury rowerowej.
Analizując finalną propozycję Strategii zwróciliśmy uwagę na naszym zdaniem wadliwe sformułowanie zawarte w rozdziale 7.6 „Kierunki rozwoju systemów komunikacji, infrastruktury technicznej i społecznej”. Otóż w punkcie poświęconym infrastrukturze rowerowej zapisano:
Zapewnienie spójności systemu transportu rowerowego w mieście, poprzez budowę dróg rowerowych, przede wszystkim poprzez wydzielanie z jezdni pasów ruchu dla rowerów i odejście od budowy ścieżek rowerowych, oddzielonych konstrukcyjnie od ulic krawężnikami, barierami (często kosztem terenów zieleni).
Uznaliśmy, że taki zapis jest bardzo niekorzystny, ponieważ wydzielanie pasów ruchu dla rowerów na jezdniach co prawda może być stosowane, ale jest to jedno z najgorszych, bo najmniej bezpiecznych rozwiązań, i powinno być wprowadzane tylko tam, gdzie nie ma możliwości utworzenia odseparowanych ścieżek rowerowych. Co więcej, taki zapis byłby sprzeczny z założeniami Regionalnej Polityki Rowerowej Województwa Śląskiego, do której Strategia się odwołuje.
Biorąc pod uwagę powyższe uwagi zaproponowaliśmy zmianę zapisu. Ostatecznie przyjął on formę:
Zapewnienie spójności systemu transportu rowerowego w mieście poprzez budowę dróg rowerowych, z preferencją stosowania rozwiązań technicznych zapewniających trwałe odseparowanie ruchu rowerowego od pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Nie jest to wersja zaproponowana przez Rowerowy Cieszyn, ale uznajemy, że wystarczająco dobrze wskazuje właściwy kierunek rozwoju. Zmiana została zgłoszona w formie autopoprawki i przyjęta na wspomnianym posiedzeniu Rady Miasta. Dziękujemy w tym miejscu władzom miasta i radnym za rozpatrzenie i przyjęcie naszej propozycji. Jednocześnie dodajemy, że przy kolejnych inwestycjach rowerowych będziemy konsekwentnie monitorowali jej wdrażanie.
Piotr Stokłosa