W miniony wtorek (7.10) odbyło się kolejne spotkanie zespołu ds. polityki rowerowej przy Burmistrzu Miasta Cieszyna. Jak zawsze omawialiśmy stan trwających projektów oraz zgłaszaliśmy nowe inicjatywy. Są dobre i mniej dobre wieści. Poniżej streszczenie ustaleń.
Trasa 607, czyli którędy do Marklowic
W końcu poznaliśmy stanowisko Miasto Cieszyn w sprawie przebiegu trasy 607 do Marklowic, a przynajmniej jej części. Otóż ostatecznie podjęto decyzję, aby odcinek od al. Piastowskiej do przejazdu kolejowego w Boguszowicach przebiegał wzdłuż Olzy. Zgodnie z zapewnieniami, jest to oficjalne stanowisko naszego miasta i taki wariant będzie projektowany. Jest to świetna wiadomość, bo o takie rozwiązanie walczymy od lat. Pozostaje natomiast niejasne, czy dalszy odcinek, a więc od przejazdu do Marklowic pobiegnie wzdłuż rzeki, czy przy ul. Frysztackiej. Naszym zdaniem wszystkie argumenty są za pierwszym wariantem, ale ma to być jeszcze analizowane.
W tej beczce miodu jest też łyżka dziegciu – póki co nie ma żadnych konkretnych terminów ani planów, kiedy ta inwestycja miałby być zrealizowana. Liczymy na to, że powstanie przynajmniej koncepcja projektowa oraz inna dokumentacja niezbędna do startowania w konkursach o dofinansowanie, które mogą pojawić się w przyszłości. Warto być przygotowanym i „trzymać w szufladzie” niezbędne papiery. Jest na to szansa, bo Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie złożył wniosek do przyszłorocznego budżetu o przydzielenie kwoty 170 tys. zł potrzebnej opracowanie dokumentacji projektowej.
Czytaj więcej: Trasie 607 do Marklowic, Pogwizdowa i Zebrzydowic
Trasa 604, czyli którędy do Ustronia
Przebieg trasy 604 do Ustronia pozostaje wciąż nieustalony. Zwiększają się jednak szanse na to, że jej część pobiegnie nieczynnym odcinkiem ulicy Ustrońskiej, gdzie zgodnie z koncepcją projektową przygotowaną przez starostwo ma powstać ciąg pieszo-rowerowy. Też nie jest określony termin realizacji. Co prawda powiat już w 2027 planuje rozpocząć budowę drogi samochodowej równoległej do planowanego CPRu, ale ten będzie realizowany przez Miasto Cieszyn jako oddzielny projekt. A jak pokazują nasze dotychczasowe doświadczenia, to nie dzieje się szybko.
Już wkrótce powinno zostać wydane zezwolenie na budowę CPR wzdłuż torów, od ul. Rady Narodowej Księstwa Cieszyńskiego aż do Czarnego Chodnika. Przypomnijmy, że o ten newralgiczny fragment walczymy od ładnych kilku lat. Niestety decyzja od miesięcy się odwleka, bo brakuje jeszcze jednej zgody na użytkowanie okolic przejazdu kolejowego, którego właścicielem jest PKP PLK. Jest też szansa na finansowanie tego odcinka, bo może być wybudowane z wykorzystaniem funduszy na zrównoważoną mobilność miejską, o które miasto ma zamiar wnioskować jeszcze w tym roku. Liczymy na pozytywny finał. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ten odcinek ma szansę powstać w przyszłym roku.
Czytaj więcej: Trasa 604 do Goleszowa i Ustronia
DDR i CPR od dworca PKP do ul. Zamkowej – są szanse na dofinansowanie i realizację
Z tych samych środków będzie dofinansowany CPR oraz DDR, który połączy okolice parku Św. Trójcy z ul. Zamkową. Jest już opracowany program funkcjonalno-użytkowy dla tego odcinka. Jeżeli więc uda się pozyskać środki, jest szansa, że w najbliższym czasie powstaną ważne fragmenty dróg rowerowych, które razem z istniejącą już infrastrukturą połączą ul. Zamkową z ul. Brodzińskiego. To dobra wiadomość, bo zaczyna nabierać kształtów koncepcja osi komunikacji rowerowej w dolinie Bobrówki.
Czytaj więcej: „Prawdziwie Czarny Chodnik” poza Budżetem Obywatelskim
Połączenie z czeską infrastrukturą rowerową przez most Wolności
Zwróciliśmy się z prośbą o przedłużenie pasa dla rowerów na moście Wolności (przedłużenie ul. 3 Maja). Jak już pisaliśmy, pierwotne założenie było takie, że pas zostanie poprowadzony przez most aż do CPRu po drugiej stronie Olzy. Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez MZD, taka prośba była skierowana już w zeszłym roku do strony czeskiej, która wyraziła wstępne zainteresowanie, ale nie poszły za tym żadne działania. Jest to o tyle istotne, że zarządcą całego mostu jest właśnie Czeski Cieszyn. Poprosiliśmy o interwencję w tej sprawie, bo połączenie z trasami po czeskiej stronie znacząco wpłynie na bezpieczeństwo rowerzystów.
Czytaj więcej: Przedłużenie pasa rowerowego na moście Wolności
Cieślarówką raczej nie pojedziemy
Niestety nie mamy dobrych wieści w sprawie Cieślarówki. Kilka miesięcy temu przedstawiliśmy urzędnikom miejskim pomysł poprowadzenia tam trawersowego CPR-u, który łączyłby ul. Hallera z ul. Żwirki i Wigury. Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez MZD, jest to teren osuwiskowy, na którym nie można realizować żadnych inwestycji budowlanych. Sprawa nie jest jeszcze ostatecznie stracona, ale póki co, temat nie będzie kontynuowany. A może wy, drodzy rowerzyście i sympatycy Rowerowego Cieszyna, macie jakąś wiedzę, doświadczenie lub znacie przykłady realizacji inwestycji w takim terenie?
Czytaj więcej: Z Podgórza do centrum miasta – pomysł na Cieślarówkę
Nowy pomysł na CPR z osiedla Piastowskiego w stronę osiedla Liburnia i ul. Hażlaskiej
Przedstawiliśmy wstępną koncepcję CPR-u, zaproponowaną przez radną Joannę Buzek, który mógłby powstać na osiedlu Piastowskim. CPR, zaczynając się na ul. Dolnej i prowadząc skrajem osiedla w kierunku przedszkola nr 19 a potem ul. Bursztynowej, zapewniłby mieszkańcom osiedla połączenie z osiedlem Liburnia oraz ul. Hażlaską. Do tematu na pewno będziemy jeszcze wracali.
Piotr Stokłosa