Z Cieszyna do Zebrzydowic. Pierwsze przymiarki do wojewódzkiej trasy rowerowej nr 607

Olza. Okolice ul. Frysztackiej. Tędy może przebiegać trasa 607.

W miniony czwartek 16.04.2022 w Urzędzie Miasta w Jastrzębiu Zdroju odbyło się spotkanie przedstawicieli lokalnych samorządów, organizacji turystycznych i regionalnych. Jednym z głównych tematów było rozpoczęcie dyskusji nad planowanym przebiegiem trasy 607, która docelowo ma połączyć Cieszyn, Zebrzydowice, Jastrzębie Zdrój i Żory.

To, że trasa ma powstać, było wiadomo już kilka lat temu. Informował o tym między innymi portal OX. Teraz rozpoczęły się prace nad wytyczeniem jej przebiegu. Przedstawiciele poszczególnych gmin na czwartkowym spotkaniu przekazali swoje propozycje. Jest to jeszcze bardzo wczesny etap dyskusji i na stole leży wiele wariantów, ale jedno wydaje się póki co dosyć oczywiste – w przebieg trasy zostanie włączony odcinek Żelaznego Szlaku Rowerowego między Zebrzydowicami a Jastrzębiem Zdrojem.

W pierwszej części spotkania swoje propozycji omówili szczegółowo przedstawiciele Jastrzębia Zdroju i Żor. Jednak dla cieszyńskich rowerzystów szczególnie istotne jest połączenie z Zebrzydowicami. I na tym obszarze skupimy uwagę w dalszej części tekstu.

Odcinek Cieszyn – Pogwizdów

Propozycje gminy Cieszyn przedstawiał pan wiceburmistrz Krzysztof Kasztura. Trasa swój początek będzie miała prawdopodobnie przy Transgranicznym Centrum Informacji Turystycznej tuż obok mostu Przyjaźni.

Pierwszy wariant (oznaczenie C, kolor czerwony na mapce zamieszczonej na końcu artykułu), preferowany przez Rowerowy Cieszyn, zakłada wytyczenie drogi dla rowerów wzdłuż brzegu Olzy aż do przejazdu kolejowego za Ekoplastem a następnie wzdłuż ul. Frysztackiej w kierunku cieszyńskich Marklowic. W tym scenariuszu zakłada się wybudowanie brakującego fragmentu ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Frysztackiej – na prostym odcinku od przejazdu kolejowego aż do Marklowic. Takie plany inwestycyjne są sygnalizowane przez władze gminy Cieszyn.

Jest to naszym zdaniem najciekawsza propozycja zarówno pod względem komunikacyjnym jak i turystycznym oraz przyrodniczym. Uroki tego zapomnianego zakątka Cieszyna przedstawialiśmy w fotorelacji Wzdłuż brzegu Olzy.

Ta opcja ma również swoją wersję “maksymalną”, polegającą na pociągnięciu DDRu wzdłuż Olzy aż do osiedla przy zakładzie PPG (wariant C1, kolor zielony). O tej propozycji pisaliśmy już ponad rok temu w tekście Którędy do Pogwizdowa.

Istnieje również wersja “minimalistyczna” (wariant C2, kolor niebieski), najprostsza technicznie ale jednocześnie najmniej przyjazna dla rowerzystów, sprowadzająca się do wykorzystania istniejących ciągów drogowych i pieszych. Zakłada ona, że trasa z alei Piastowskiej skręca w ulicę Łączną i Frysztacką, wzdłuż której biegnie aż do wspomnianego przejazdu kolejowego za Ekoplastem, gdzie spotyka się z przebiegiem C.

Wszystkie „cieszyńskie” warianty łączą się w okolicach PPG, gdzie istniejącym CPRem wzdłuż ul. Frysztackiej trasa dociera do granic Pogwizdowa.

Gdzie dalej z Pogwizdowa?

Szczególnie ciekawe dla cieszyniaków są również warianty przebiegu szlaku przez Pogwizdów. Trasa mogłaby iść dalej w stronę Kaczyc np. przez Brzezówkę (jeden z przedstawionych wariantów), ale wójt gminy Hażlach p. Grzegorz Sikorski zwrócił uwagę na jeszcze inną ciekawą propozycję, polegającą na wykorzystaniu projektowanej kładki pieszo – rowerowej, która ma połączyć Pogwizdów z Łąkami po czeskiej stronie Olzy (oznaczenie P, kolor fioletowy). Wówczas trasa mogłaby prowadzić istniejącą już asfaltową drogą rowerową wytyczoną wzdłuż wałów i drogi 67 aż do mostu w Darkowie. Pomysł wydaje się bardzo ciekawy. Jego głównym minusem jest konieczność przejechania przez ruchliwą Karwinę, aby dotrzeć do Zebrzydowic, gdzie trasa mogłaby połączyć się z Żelaznym Szlakiem.

Organizatorem spotkania był SRiWR „Olza” i Miasto Jastrzębie Zdrój a uczestniczyli w nim między innymi przedstawiciele gmin: Cieszyn, Hażlach, Zebrzydowice, Jastrzębie Zdrój i Żory, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej, Pełnomocnik Marszałka ds. polityki rowerowej oraz jego czeski odpowiednik dla województwa śląsko-morawskiego, a także przedstawiciele Nadace Partnerstvi, Stowarzyszenia Greenways Polska i Rowerowego Cieszyna.

Piotr Stokłosa

UWAGA: Wszystkie przedstawione na mapie warianty są jedynie autorską wizualizacją wstępnych propozycji zaprezentowanych podczas dyskusji i żaden z nich nie jest jeszcze oficjalnie zgłoszony ani tym bardziej zatwierdzony przez interesariuszy projektowanej trasy 607.

 

0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

[…] Z Cieszyna do Zebrzydowic. Pierwsze przymiarki do wojewódzkiej trasy rowerowej nr 607 […]

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta