Którędy do Pogwizdowa?

Fragment alei Piastowskiej.

W Waszych mailach często pojawia się temat budowy drogi rowerowej łączącej Cieszyn z Pogwizdowem, która jednocześnie pełniłaby funkcję wylotową z naszego miasta w kierunku północno-wschodnim a więc w stronę Zebrzydowic, Jastrzębia Zdroju, Wodzisławia Śląskiego i dalej. Ta trasa, w planach komunikacyjnych uznawana za jedną z ważniejszych (jest również uwzględniana w wojewódzkiej sieci dróg rowerowych pod numerem 607) dzisiaj istnieje jedynie w stanie szczątkowym.

Mamy krótki odcinek od mostu Przyjaźni do ul. Łącznej. Potem kolejny, 500 metrowy fragment na ul. Frysztackiej od OSP w Boguszowicach do przejazdu kolejowego i ostatni, najdłuższy fragment – od przejazdu kolejowego w pobliżu PPG aż do granic Pogwizdowa.

Stan na dziś

Warto przypomnieć, że ostatnie dwa odcinki nie spełniają wielu podstawowych standardów dróg rowerowych – między innymi są wykonane z kostki fazowanej, występują na nich zbyt duże obniżenia przy wjazdach do posesji a krawężniki na skrzyżowaniach są zbyt wysoko posadowione, co grozi uszkodzeniem roweru. Dodatkowo pogarszający się stan technicznych tych odcinków sprawia, że rowerzyści korzystają z nich bardzo niechętnie. Niewątpliwie wymagane są tu działania naprawcze, nie im jednak jest poświęcony ten wpis.

Chcemy przede wszystkim poddać pod dyskusję, którędy powinna przebiegać droga łącząca Cieszyn z Pogwizdowem. Wbrew pozorom odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Innymi słowy, ta trasa niekoniecznie musi ciągnąć się wzdłuż ulicy Frysztackiej a przynajmniej nie w całości.

Jakie są możliwości?

Aby przeanalizować dostępne opcje, proponujemy rzut oka na poniższą mapę, będącą częścią opracowania „Studium transportowe dla miasta Cieszyna” z 2016, o którym już pisaliśmy. Omawiany fragment  DDR w studium oznaczony jest numerem 1. Istniejące fragmenty, o których była mowa powyżej, zostały na mapie wyróżnione zielonym markerem.

Trasa rowerowa łącząca Cieszyn z Pogwizdowem została zaproponowana w 2 wariantach:

Wariant 1/1b – wzdłuż Frysztackiej: Aleją Piastowską i ulicą Sportową, a potem wzdłuż ul. Rzeźniczej, Łącznej i Frysztackiej. Wariant 1b to niewielka zmiana w stosunku do wariantu 1, polegająca na poprowadzeniu drogi rowerowej po drugiej stronie torów (w stosunku do ul. Frysztackiej), na prostym odcinku między obu przejazdami kolejowymi.

Wariant 1a – wzdłuż Olzy: Aleją Piastowską i dalej wzdłuż Olzy w kierunku zakładu PPG, łącząc się z ul. Frysztacką w pobliżu początku ul. Leśnej.

Wizualizację obu wariantów przedstawia poniższa mapa. Należy kliknąć, aby uzyskać jej powiększenie.

Projektowany układ tras rowerowych na terenie miasta Cieszyna - Trasy rowerowe według kategorii. Źródło: "Studium transportowe dla miasta Cieszyna" 2016.
Projektowany układ tras rowerowych na terenie miasta Cieszyna – Trasy rowerowe według kategorii. Źródło: “Studium transportowe dla miasta Cieszyna” 2016.

Za i przeciw

Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Wariant 1 umożliwia wykorzystanie istniejącej infrastruktury drogowej i budowanie ścieżki wzdłuż niej. Jest również korzystniejszy jeżeli chodzi o dojazd do posesji znajdujących się wzdłuż ul. Frysztackiej. Z drugiej strony, wybór tego wariantu oznacza poruszanie się równolegle z intensywnym ruchem samochodowym.

Podstawową zaletą wariantu 1a jest natomiast przebieg trasy z dala od ruchu samochodowego i jednocześnie wzdłuż atrakcyjnego przyrodniczo brzegu Olzy. Obecnie te tereny są praktycznie niedostępne, zaś ich „uwolnienie” dla rowerzystów oraz pieszych byłoby ciekawym przedłużeniem atrakcji, których możemy obecnie doświadczać na alei Piastowskiej.

Za wariantem 1a przemawia jeszcze jeden argument. Przedstawiona poniżej druga mapka ze wspomnianego Studium sugeruje budowę mostu rowerowego przez Olzę w Boguszowicach. O ile kiedykolwiek taka inwestycja miałaby zostać zrealizowana, najkorzystniejsze byłoby powiązanie jej z trasą rowerową przebiegającą wariantem 1a. Co więcej, taki most tworzyłby wygodne połączenie z istniejącą już czeską trasą rowerową nr 10 do Karwiny. Jak wiadomo, w miejscu sugerowanego połączenia mostowego po czeskiej stronie istnieje już wygodna, asfaltowa droga rowerowa.

Projektowany układ tras rowerowych na terenie miasta Cieszyna - Elementy układu. Źródło: "Studium transportowe dla miasta Cieszyna" 2016.
Projektowany układ tras rowerowych na terenie miasta Cieszyna – Elementy układu. Źródło: “Studium transportowe dla miasta Cieszyna” 2016.

Który wariant warto promować?

Na zakończenie należy podkreślić, że obecnie nie są prowadzone żadne działania planistyczne i projektowe związane z tym odcinkiem. Taki moment kiedyś jednak nadejdzie i warto się na niego dobrze przygotować – w szczególności jako społeczność rowerzystów powinniśmy mieć określone stanowisko odnośnie przebiegu całej trasy.

Dlatego chcemy Wam zadać pytanie, co sądzicie o obu propozycjach i która Waszym zdaniem jest lepsza? A może macie własne sugestie związane z tym tematem? Zachęcamy do wyrażenia opinii w zamieszczonej poniżej krótkiej, anonimowej ankiecie.

4.3 4 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
Anna

Podoba mi się wariant 1a – świetny pomysł. Oby w przyszłości udało się go zrealizować.

MARIA

Jestem za trasą wzdłuż Olzy

Kazimierz

Również jestem za trasą wzdłuż Olzy

[…] miesięcy temu, w tekście Którędy do Pogwizdowa pisaliśmy o możliwości przedłużenia ciągu pieszo rowerowego rozpoczynającego się na alei […]

[…] Ta opcja ma również swoją wersję “maksymalną”, polegającą na pociągnięciu DDRu wzdłuż Olzy aż do osiedla przy zakładzie PPG (wariant C1, kolor zielony). O tej propozycji pisaliśmy już ponad rok temu w tekście Którędy do Pogwizdowa. […]

[…] planowanej trasie 607 pisaliśmy już wielokrotnie. Między innymi w tekstach J Którędy do Pogwizdowa? oraz  Wzdłuż biegu Olzy – fotorelacja z nieużytkowanego odcinka od mostu kolejowego do […]

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta