Wzdłuż biegu Olzy – fotorelacja z nieużytkowanego odcinka od mostu kolejowego do ujścia Bobrówki

Kilka miesięcy temu, w tekście Którędy do Pogwizdowa pisaliśmy o możliwości przedłużenia ciągu pieszo rowerowego rozpoczynającego się na alei Piastowskiej tak, aby trzymając się brzegu Olzy dotrzeć aż do Marklowic. Dzisiaj, korzystając z pięknego niedzielnego popołudnia, przeprowadziliśmy wizję lokalną pierwszego odcinka, czyli fragmentu od mostu kolejowego aż do ujścia Bobrówki. Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją. Na końcu tekstu znajduje się również galeria, w której można oglądać kolejne zdjęcia w lepszej jakości.

Do mostu kolejowego łączącego Cieszyn z Czeskim Cieszynem prowadzi wygodna i mało uczęszczana przez samochody aleja Piastowska, która następnie przechodzi w ulicę Mała Łąka. Warto wspomnieć, że swego czasu rozważano pomysł, aby wzdłuż mostu kolejowego poprowadzić kładkę dla rowerzystów - doczepienie takiej konstrukcji w stosunku do obciążeń, dla jakich zaprojektowano most, nie byłoby żadnym problemem.
Do mostu kolejowego łączącego Cieszyn z Czeskim Cieszynem prowadzi wygodna i mało uczęszczana przez samochody aleja Piastowska, która następnie przechodzi w ulicę Mała Łąka. Warto wspomnieć, że swego czasu rozważano pomysł, aby wzdłuż mostu kolejowego poprowadzić kładkę dla rowerzystów – doczepienie takiej konstrukcji w stosunku do obciążeń, dla jakich zaprojektowano most, nie byłoby żadnym problemem.
Niewielka łąka, za którą rozpoczynają się trudne do przebrnięcia chaszcze. Nie zrażając się przewidywanymi trudnościami wbijamy się w gąszcz. W tym roku to może już ostatnia okazja zanim dzika roślinność całkowicie przesłoni przejście.
Niewielka łąka, za którą rozpoczynają się trudne do przebrnięcia chaszcze. Nie zrażając się przewidywanymi trudnościami wbijamy się w gąszcz. W tym roku to może już ostatnia okazja zanim dzika roślinność całkowicie przesłoni przejście.
Pas niezagospodarowanego terenu wzdłuż Olzy ma od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów szerokości i jest wystarczająco wysoko w stosunku do poziomu rzeki, aby nie groziły mu podtopienia.
Pas niezagospodarowanego terenu wzdłuż Olzy ma od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów szerokości i jest wystarczająco wysoko w stosunku do poziomu rzeki, aby nie groziły mu podtopienia.
Uwagę zwraca fakt, że cały teren jest prawie idealnie płaski - wystarczy w kilku miejscach wykarczować niewielkie zarośla, utwardzić podłoże i droga będzie nadawała się do eksploatacji.
Uwagę zwraca fakt, że cały teren jest prawie idealnie płaski – wystarczy w kilku miejscach wykarczować niewielkie zarośla, utwardzić podłoże i droga będzie nadawała się do eksploatacji.
Młode pędy rdestowca ostrokończystego już zaczynają kiełkować - za miesiąc te miejsca staną się całkowicie niedostępne.
Młode pędy rdestowca ostrokończystego już zaczynają kiełkować – za miesiąc te miejsca staną się całkowicie niedostępne.
Ścieżka miejscami jest przetarta, miejscami można się jej tylko domyślać.
Ścieżka miejscami jest przetarta, miejscami można się jej tylko domyślać.
Połamane, zeszłoroczne badyle rdestowca wciąż są wyzwaniem dla pieszego. Dlatego nawet nie myśleliśmy, żeby na tę wycieczkę zabrać rowery.
Połamane, zeszłoroczne badyle rdestowca wciąż są wyzwaniem dla pieszego. Dlatego nawet nie myśleliśmy, żeby na tę wycieczkę zabrać rowery.
Im dalej od centrum, tym więcej zieleni również na czeskim brzegu Olzy. Nie trzeba się specjalnie wysilać, żeby wyobrazić sobie w tym miejscu przyjemny punkt wypoczynkowy.
Im dalej od centrum, tym więcej zieleni również na czeskim brzegu Olzy. Nie trzeba się specjalnie wysilać, żeby wyobrazić sobie w tym miejscu przyjemny punkt wypoczynkowy.
Ujście Bobrówki do Olzy. W tym miejscu konieczne byłoby wybudowanie kładki, która umożliwi dalsze przemieszczanie się w stronę Marklowic.
Ujście Bobrówki do Olzy. W tym miejscu konieczne byłoby wybudowanie kładki, która umożliwi dalsze przemieszczanie się w stronę Marklowic.

Poniższa mapa przedstawia eksplorowany fragment:

Na koniec warto wspomnieć, że propozycję poprowadzenia DDR lub CPR wzdłuż Olzy w stronę Marklowic przedstawiliśmy na spotkaniu z władzami miasta. Jest ona obecnie rozpatrywana jako jeden z możliwych wariantów połączenia Cieszyna z Pogwizdowem i jednocześnie przebiegu trasy 607, która docelowo ma połączyć Cieszyn z Zebrzydowicami i dalej z Jastrzębiem Zdrojem. Takie rozwiązanie, czyli poprowadzenie drogi dla rowerów wzdłuż Olzy, byłoby najkorzystniejsze pod względem krajobrazowym, komunikacyjnym i bezpieczeństwa rowerzystów.

Niektórzy może jeszcze pamiętają, jak przed laty wyglądał brzeg Olzy wzdłuż alei Łyska, zwłaszcza okolice ujścia Puńcówki. Łatwo więc sobie wyobrazić, jak mogłyby wyglądać przedstawione na zdjęciach tereny, gdyby zainwestować w nie odpowiednie środki. Odzyskajmy te miejsca dla Cieszyna.

Piotr Stokłosa

Galeria  zdjęć do szybkiego przeglądania:

 

0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze