Czy powstanie Fundusz Rowerowy miasta Cieszyna?

Budynek ratusza w Cieszynie.

Wzorując się na innych polskich miastach 30-go sierpnia 2022 złożyliśmy wniosek do budżetu miasta Cieszyna o zaplanowanie zadania zatytułowanego roboczo Funduszem Rowerowym, który byłby przeznaczony na realizację bieżących potrzeb pojawiających się w trakcie roku budżetowego i związanych z utrzymaniem oraz rozwojem infrastruktury rowerowej miasta Cieszyna.

Dlaczego jest potrzeba utworzenia Funduszu?

Kluczowe jest wyjaśnienie, dlaczego postulujemy utworzenie takiego funduszu czy też, trzymając się nomenklatury urzędowej, zadania. Otóż nasze doświadczenia jako członków zespołu ds. polityki rowerowej podczas ostatnich dwóch lat współpracy z Urzędem Miasta Cieszyna można streścić następująco. Najpierw jest pozytywna a nawet entuzjastyczna ocena zgłaszanych propozycji. Potem okazuje się, że pojawiły się problemy formalne typu skomplikowane stosunki własnościowe lub brak zgód instytucji zarządzających nieruchomościami, czyli Wódy Polskich, PKP PLK, samego Skarbu Państwa i tak dalej. Gdy wreszcie po wielu perypetiach trudności formalne zostają usunięte, stajemy przed największą i często niepokonywalną przeszkodą – brakiem środków.

Nie będę wyliczał ile razy usłyszeliśmy słowa „jak najbardziej, ale najpierw należy zaplanować odpowiednie zadanie w budżecie”. Oczywiście nie w tegorocznym, bo ten planowano w poprzednim, ale na rok przyszły. Gdy zaś przychodzi czas tworzenia budżetu na kolejny okres, zapomina się o takich drobiazgach jak pieniądze na wytyczenie pasa dla rowerów, obniżenie krawężnika czy wykonanie porządnej nawierzchni na kilkudziesięciu metrach ciągu pieszo rowerowego. W rezultacie od dwóch lat kręcimy się w kółko omawiając i przedstawiając wciąż te same propozycje usprawnień, udoskonaleń i zmian, które nie mogą się doczekać realizacji, bo ciągle brak na nie środków. Z braku środków ciągle nie możemy doczekać się kontrapasa na ul. Matejki, przedłużenia ciągu pieszo rowerowego na al. Łyska, wyznaczenia pasów dla rowerów na ul. 3 Maja i można by tak dalej wyliczać. Celem wspomnianego Funduszu ma być przełamanie opisanego impasu.

Postulowana kwota to 1 milion złotych w roku 2023. To z jednej strony dużo a z drugiej wciąż zbyt mało w morzu potrzeb naszego miasta. Za 1 milion złotych można obecnie zbudować około 1 do 1,5 kilometra drogi rowerowej. Projekt zmiany organizacji ruchu to kilka tysięcy złotych. Wykonanie oznakowania poziomego to koszt od kilku do kilkudziesięciu tysięcy, w zależności od długości odcinka. Sfrezowanie ostrych krawężników na rondzie przy galerii Stela oraz na ul Hajduka kosztowało ponad sześć tysięcy złotych. 

Na co będzie przeznaczony Fundusz?

We wniosku zaznaczyliśmy, że zabezpieczone w ten sposób środki będą kierowane do realizacji takich zadań, jak:

  • opracowywanie projektów zmian organizacji ruchu,
  • pilne bieżące naprawy lub przebudowy istniejącej infrastruktury rowerowej – na przykład remonty nawierzchni, korekty zbyt wysokich, niezgodnych z przepisami krawężników na przejazdach i skrzyżowaniach, wykonanie prawidłowych, zgodnych z przepisami zjazdów i wjazdów itp.,
  • tworzenia lub odtwarzania oznakowania poziomego i pionowego, w tym wytyczanie pasów dla rowerów na istniejących drogach miejskich,
  • prac przygotowawczych do projektowania i tworzenia CPRów i DDRów odseparowanych od infrastruktury drogowej dla pojazdów wielośladowych i niezależnie od niej.

Jednocześnie wnieśliśmy zastrzeżenie, że środki z Funduszu nie mogą być wykorzystywane do finansowania lub dofinansowania inwestycji drogowych (typu remonty i budowa dróg), obejmujących również tworzenie i utrzymanie ścieżek rowerowych lub pieszo-rowerowych, gdyż tego typu inwestycje są planowane i finansowane jako oddzielne zadania miasta Cieszyn. Ponadto zgodnie z złożonym wnioskiem, wspomniane środki będą uruchamiane na wniosek członków zespołu ds. polityki rowerowej.

To wszystko wydarzy się oczywiście tylko wtedy, jeżeli radni naszego miasta przychylą się do przedstawionej propozycji. Bardzo liczymy na ich poparcie i wierzymy, że również dostrzegają potrzeby zmian obejmujące w szczególności rozwój przyjaznej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej.

Piotr Stokłosa

0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
Bronisław

Od galerii w stronę Lidla ścieżka super ale do nikąd
Wystaczyło by kilka dziesiąt metrów aby połączyć z Czarnym chodnikiem i zrobiłoby sie przedłużenie trasy praktycznie aż do Eurosparu na Stawowej

Piotr

Temat, z którym walczymy od roku. Cieszyńskie MZD pod koniec 2021 obiecał nam, że ten kawałek zrobią do połowy 2022. Mamy wrzesień i dalej błoto, kamienie i śmieci.

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta