Na przykład Hamburg, czyli co decyduje o udanej polityce rowerowej?

W dawnej dzielnicy portowej wraz z nowymi apartamentowcami powstają ścieżki rowerowe. Ta widoczna na zdjęciu przebiega pod nieczynnymi żurawiami, które pozostawiono tu aby upamiętnić dawnych charakter tego miejsca.

Gdy ktoś chce zaprezentować wzorcowe rozwiązania rowerowe w miastach, zwykle przywołuje Amsterdam i Kopenhagę. Warto jednak zajrzeć również do innych zachodnich aglomeracji, na przykład do Hamburga. Można śmiało stwierdzić, że robi się tu wiele, aby ułatwić życie rowerzystom. Jednak co ciekawe, typy nawierzchni są bardzo zróżnicowane, co jest konsekwencją faktu, że poszczególne odcinki były budowane lub remontowane w różnych okresach. Najstarsze drogi dla rowerów są wykonane z fazowanej kostki betonowej, najnowsze z asfaltu. W wielu miejscach zdarza się, że asfalt lub kostka przechodzą w szuter, czasami trafiają się nawet zwykłe chodniki z płyt. Powszechnie stosowanym rozwiązaniem są tu też chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym albo wręcz odwrotnie – dawne drogi samochodowe przekształcone obecnie w rowerowe z dopuszczonym ruchem samochodowym.

Niezależnie od standardu, wszystkie te rozwiązania łączy jedno słowo – SPÓJNOŚĆ. W Hamburgu rowerzysta nie musi co chwila zastanawiać się, jak teleportować się z punktu A do punktu B, gdzie zaczyna się kolejna droga lub pas dla rowerów. Dba się nawet o to, żeby w trakcie robót drogowych wytyczyć tymczasowe pasy ruchu dla cyklistów. Prawie zawsze możesz mieć pewność, że znajdziesz kontynuację swojej trasy w wybranym kierunku, w najgorszym przypadku w formie bezpiecznego połączenia z ruchem ogólnym.

Przykład Hamburga jest dowodem, że kluczem do udanej polityki rowerowej jest SPÓJNOŚĆ infrastruktury rowerowej. To wiedza, którą koniecznie powinni przyswoić polscy samorządowcy.

Piotr Stokłosa

 

Zupełne odwrócenie podejścia, czyli droga dla rowerów, na której samochody i motocykle są gośćmi. W takich warunkach rowerzysta czuje się o wiele bardziej komfortowo.
Zupełne odwrócenie podejścia, czyli droga dla rowerów, na której samochody i motocykle są gośćmi. W takich warunkach rowerzysta czuje się o wiele bardziej komfortowo.
W dawnej dzielnicy portowej wraz z nowymi apartamentowcami powstają ścieżki rowerowe. Ta widoczna na zdjęciu przebiega pod nieczynnymi żurawiami, które pozostawiono tu aby upamiętnić dawnych charakter tego miejsca.
W dawnej dzielnicy portowej wraz z nowymi apartamentowcami powstają ścieżki rowerowe. Ta widoczna na zdjęciu przebiega pod nieczynnymi żurawiami, które pozostawiono tu aby upamiętnić dawnych charakter tego miejsca.

 

Bardzo fajny wynalazek, który jest już powszechnie stosowany między innymi w Niemczech i Holandii. Czyli znak informujący o drodze bez przejazdu, ale z wyłączeniem rowerzystów i pieszych. Bardzo się przydaje, gdy poruszamy się rowerem w nieznanym terenie - dzięki takiemu znakowi od razu wiemy, że będzie przejazd.
Bardzo fajny wynalazek, który jest już powszechnie stosowany między innymi w Niemczech i Holandii. Czyli znak informujący o drodze bez przejazdu, ale z wyłączeniem rowerzystów i pieszych. Bardzo się przydaje, gdy poruszamy się rowerem w nieznanym terenie – dzięki takiemu znakowi od razu wiemy, że będzie przejazd.

 

W zachodnioeuropejskich miastach coraz częściej można spotkać rowery cargo. Dzięki wspomaganiu elektrycznego mogą z nich korzystać osoby o całkiem przeciętnej kondycji.
W zachodnioeuropejskich miastach coraz częściej można spotkać rowery cargo. Dzięki wspomaganiu elektrycznego mogą z nich korzystać osoby o całkiem przeciętnej kondycji.

 

Rowerzystów w Hamburgu można spotkać praktycznie wszędzie. Na zdjęciach nowa forma przemieszczania się po wodzie, czyli prawdziwie wodny rower.
Rowerzystów w Hamburgu można spotkać praktycznie wszędzie. Na zdjęciach nowa forma przemieszczania się po wodzie, czyli prawdziwie wodny rower.
Przykład drogi dla rowerów, która kiedyś była dostępna w ruchu ogólny. Teraz oprócz rowerzystów mogą z niej korzystać tylko mieszkańcy.
Przykład drogi dla rowerów, która kiedyś była dostępna w ruchu ogólny. Teraz oprócz rowerzystów mogą z niej korzystać tylko mieszkańcy.

 

0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
jacek

Chciałbym coś skomentować

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta