Pod koniec czerwca bieżącego roku gmina Goleszów opublikowała ogłoszenie o zamówieniu na przebudowę ul. Wielodroga w Puńcowie. Zgodnie z informacjami zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym (PFU) dla tej inwestycji przebudowa obejmie odcinek o długości 1,5 kilometra, na którym powstanie jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu o szerokości 2,75m każdy oraz ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3m metrów (liczone bez krawężnika i obrzeży), wykonany z betonu asfaltowego. Powstanie również jedno miejsce obsługi rowerzystów (MOR) ze stojakami na rowery, ławeczkami, stolikiem i zadaszeniem.
Asfaltowy CPR zamiast kamienistego szutru
Ta wiadomość z pewnością ucieszy większość cyklistów, którzy lubią ten odcinek, ale do jazdy nim zniechęca fatalny stan nawierzchni, którą trudno nawet nazwać szutrową, gdyż z powodu dziur i wystających kamieni bardziej przypomina górską ścieżkę. Z tego samego powodu pojawią się też głosy niezadowolenia, właśnie wśród zwolenników szutrów i offroadów, bo puńcowska Wielodroga to jeden z ostatnich odcinków w okolicach Cieszyna, gdzie można jeszcze popędzić z góry po kamieniach.
Z pewnością do pozytywów należy zaliczyć fakt, że w PFU nie umieszczono informacji o opcjonalnym wykonaniu CPRu z asfaltu lub kostki brukowej. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku ul. Kojkowickiej, w przypadku której ostatecznie zdecydowano się na kostkę. Jednoznaczne wskazanie technologii wykonania nawierzchni CPRu jest prawdopodobnie efektem naszej interwencji w sprawie ul. Kojkowickiej. Tam nie udało się już wprowadzić zmian, ale przynajmniej uświadomiliśmy władze Goleszowa, że kostka na drogach dla rowerów to fatalne rozwiązanie. Mamy ogromną nadzieję, że te założenia pozostaną w mocy i na Wielodrodze ostatecznie powstanie asfaltowy CPR.
Przewidywane zwiększenie natężenia ruchu. Co z bezpieczeństwem?
Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt. Po przebudowie Wielodroga stanie się wygodnym połączeniem do Cieszyna dla wielu kierowców z Puńcowa i Dzięgielowa. To z pewnością przełoży się na znaczne wzmożenie ruchu samochodowego. Odczują to w szczególności mieszkańcy ul. Wielodroga w Puńcowie oraz ul. Hallera w Cieszynie. Sytuacja szczególnie skomplikuje się na skrzyżowaniu ulic Hallera, Słowiczej i Jastrzębiej, gdzie w godzinach porannych i popołudniowych zatrzymuje się sporo samochodów dowożących dzieci do przedszkola. Ze względu na brak wydzielonych miejsc postojowych kierowcy już dzisiaj mocno zastawiają to skrzyżowanie stwarzając spore zagrożenie dla bezpieczeństwa. Gdy po remoncie Wielodrogi zwiększy się ruch w kierunku Puńcowa, sytuacja stanie się jeszcze trudniejsza. Na marginesie warto dodać, że w równolegle realizowanym projekcie przebudowy ul. Słowiczej i skrzyżowania Słowicza/Jastrzębia/Hallera nie przewidziano miejsc do zatrzymywania się samochodów w pobliżu przedszkola.
Cieszmy się szutrami, tak szybko znikają
Niezależnie od indywidualnych preferencji wielbicieli różnych rodzajów nawierzchni, ta inwestycja wkrótce stanie się faktem, więc pozostaje jak najwięcej jeździć „starą” drogą i utrwalać na zdjęciach obecny a już wkrótce historyczny wygląd tej przepięknej, widokowej trasy. Niniejszym sami zamieszczamy poniżej krótką dokumentację fotograficzną, którą z pewnością porównamy kiedyś ze zmianami po remoncie.
Piotr Stokłosa
Galeria – kliknij wybrane zdjęcie, żeby powiększyć i przewijać:
[…] O ile co do “sześćsetsiódemki” można liczyć na to, że chociaż cały proces znacznie się wydłuży, to jednak ścieżka rowerowa powstanie w optymalnym przebiegu, o tyle w przypadku 604 zanosi się, że będzie zrealizowany jej najgorszy wariant. Władze Goleszowa nie oglądając się na Cieszyn realizują swoje plany inwestycyjne i działając metodą faktów dokonanych konsekwentnie dążą do poprowadzenia trasy 604 ulicą Wielodroga. Najprawdopodobniej jeszcze w tym roku powstanie tam asfaltowa droga z również asfaltową DDR. […]