Droga dla rowerów w Kojkowicach jednak z kostki betonowej [AKTUALIZACJA]

Droga dla rowerów z kostki brukowej po około 10 latach od budowy.

Wydawałoby się, że „estetyka” kostki brukowej na drogach dla rowerów odchodzi już do niechlubnej przeszłości. Nawierzchnie asfaltowe są od lat standardem między innymi w Katowicach czy Tychach i nikomu nawet nie przychodzi do głowy, że można w ten sposób budować ścieżki rowerowe. Niektóre miasta idą o krok dalej i na przykład Poznań, uznawany obecnie za rowerową stolicę Polski, zaczyna wymieniać nawierzchnie kostkowe na asfaltowe. Również w Cieszynie udało się przekonać samorządowców, że jest to przestarzałe i posiadające liczne wady rozwiązanie, dzięki czemu kolejne drogi dla rowerów (DDR) oraz ciągi pieszo rowerowe (CPR) są projektowane z założeniem zastosowania nawierzchni bitumicznej.

Korytowanie ul. Kojkowickiej.
Korytowanie ul. Kojkowickiej. W tym miejscu powstanie dwukierunkowy pas samochodowy i droga dla rowerów szerokości 2m.

Powody są oczywiste – asfalt zapewnia większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, jest też po prostu trwalszy. Kostka betonowa szybciej się degraduje, pomiędzy poszczególnymi elementami powstają uskoki a szczeliny zarastają chwastami. Niestety ta wiedza nie dociera wszędzie w tym samym czasie. I po drugie niestety – z konsekwencjami takiego braku świadomości na temat powszechnie stosowanych standardów będziemy mieli do czynienia w przypadku DDRu i CPRu na ul. Kojkowickiej w Puńcowie. W efekcie betonową kostką niefazowaną zostanie wybrukowane 1300 m DDRu wśród pól i 350 m CPRu od strony ul. Cieszyńskiej.

Interwencja w sprawie nawierzchni na drodze dla rowerów przy ul. Kojkowickiej

W tej kwestii interpelujemy do władz Gmina Goleszów już od połowy maja, gdy dotarła do nas wiadomość, że w przyjętym projekcie DDRu na Kojkowickiej ma być zastosowana kostka (w planie funkcjonalno-użytkowym przewidywano opcjonalnie asfalt lub kostkę).
Niestety nasze interwencje nie przyniosły skutku. Co prawda władze gminy Goleszów podobno podjęły próbę negocjacji z wykonawcą (Eurovia) w sprawie zmiany technologii, ale ostatecznie zrezygnowały z takiej możliwości, podobno ze względu na znacznie zwiększone koszty.

Wylot ul. Kojkowickiej w czeskich Kojkowicach. Stąd już niedaleko do Trzyńca.
Wylot ul. Kojkowickiej w czeskich Kojkowicach. Stąd już niedaleko do Trzyńca.

Nadużywamy tutaj słowa „podobno”, bo wszystko powyższe informacje są nieoficjalne. Komunikacja z gminą Goleszów jest bardzo trudna. Mimo kilku próśb mailowych i osobistych od ponad miesiąca nie znamy oficjalnego stanowiska. Chcemy wierzyć, że wynika to z nawału pracy i obowiązków, które uniemożliwiają napisanie nawet jednozdaniowego maila z odpowiedzią na pytanie „Jaka będzie nawierzchnia drogi dla rowerów na Kojkowickiej?”.

Prace są wciąż w dosyć początkowej fazie, czego dowodzą załączone zdjęcia. Najbardziej zaawansowane są w górnym odcinku (w pobliżu granicy z Czechami), gdzie trwa korytowanie drogi oraz na samym początku, gdzie powstaje nowy most nad Puńcówką.
Mamy nadzieję, że decyzja o wyborze kostki betonowej jako nawierzchni drogi dla rowerów wciąż nie jest ostateczna. Wielu naszych sympatyków to mieszkańcy Puńcowa i Cieszyna, mający sporo okazji do kontaktów z władzami gminy Goleszów. Zachęcamy Was do pisania maili, rozmów i interpelacji w celu skłonienia Gminy Goleszów do zmiany decyzji.

[AKTUALIZACJA 20.07.2023]

Decyzja zapadła

Mamy już stanowisko Gmina Goleszów – gmina w dobrym tonie, która w odpowiedzi na nasze zapytanie wysłane w trybie dostępu do informacji publicznej wyjaśnia:

„W trakcie rady budowy Wykonawca robót związanych z przebudową ul. Kojkowickiej w Puńcowie poinformował, iż zakupił już materiał potrzebny do wykonania ścieżki rowerowej. W związku z powyższym w chwili obecnej nie ma możliwości zmiany typu nawierzchni na planowanej do budowy ścieżce rowerowej.”

Pierwszą kontakt w tej sprawie podjęliśmy 13 maja. Potem były kolejne maile wyjaśniające, że kostka brukowa to złe rozwiązanie dla DDRu i rozmowa z panią wójt Sylwią Cieślar (24 maja), która zadeklarowała, że ewentualna zmiana technologii jest uzależniona od tego, czy wykonawca nie zakupił jeszcze kostki. Nie wiemy, kiedy Gmina Goleszów poruszyła ten temat z wykonawcą – czy od razu po naszej interwencji, czy później. Nie wiemy też, kiedy wykonawca dokonał zakupu kostki – czy przed, czy po 13 maja, czy może dopiero po rozmowach z gminą. Jedno wiemy na pewno – dwa miesiące zwlekania z odpowiedzią w pilnej sprawie i udzielenie jej dopiero pod obowiązkiem prawnym na pewno nie jest w dobrym tonie.

Piotr Stokłosa

 

Wstępna faza budowy nowego mostu na skrzyżowaniu ulic Kojkowickiej i Cieszyńskiej.
Wstępna faza budowy nowego mostu na skrzyżowaniu ulic Kojkowickiej i Cieszyńskiej.
0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta