Stacje ładowania wzdłuż tras rowerowych. Czy to ma sens?

Wiadukt na Żelaznym Szlaku w Zebrzydowicach

Lokalne środowisko rowerowe dosłownie zelektryzowała poniższa wiadomość – na jastrzębskim odcinku Żelaznego Szlaku powstaną dwie stacje naprawcze i dwa punkty ładowania dla rowerów elektrycznych. Wiceprezydent miasta Roman Foksowicz z radością oznajmia: “Bardzo się cieszę, że możemy rozwijać Żelazny Szlak Rowerowy dostosowując go do potrzeb rowerzystów w taki sposób, aby był jeszcze lepszy i jeszcze bardziej atrakcyjny”. Czytaj dalej Stacje ładowania wzdłuż tras rowerowych. Czy to ma sens?

Drogi dla rowerów wzdłuż torów

Fragment nieczynnego torowiska trasy 190 w okolicach Cieszyna Mnisztwa. Paździenik 2019.

W ostatnich dniach w lokalnych mediach głośna stała się inicjatywa pana Janusza Wapienika „Rowery i pociągi na wspólnym szlaku”, promująca ideę budowy dróg dla rowerów (DDR) wzdłuż torów kolejowych. Jak wiadomo, właściciel linii kolejowych, czyli spółka PKP PLK, ma w swoim zarządzie nie tylko torowisko i związaną z nim infrastrukturę, ale jest również właścicielem pasa ziemi po obu stronach szyn, szerokości od kilku do kilkudziesięciu metrów. Czytaj dalej Drogi dla rowerów wzdłuż torów

Którędy do Pogwizdowa?

Fragment alei Piastowskiej.

W Waszych mailach często pojawia się temat budowy drogi rowerowej łączącej Cieszyn z Pogwizdowem, która jednocześnie pełniłaby funkcję wylotową z naszego miasta w kierunku północno-wschodnim a więc w stronę Zebrzydowic, Jastrzębia Zdroju, Wodzisławia Śląskiego i dalej. Ta trasa, w planach komunikacyjnych uznawana za jedną z ważniejszych (jest również uwzględniana w wojewódzkiej sieci dróg rowerowych pod numerem 607) dzisiaj istnieje jedynie w stanie szczątkowym. Czytaj dalej Którędy do Pogwizdowa?

Spotkanie z władzami miasta 08.12.2020 – aktualności

Ul. Mennicza w Cieszynie. Jest szansa, że wkrótce powstanie tu kontrapas rowerowy.

Jesteśmy po kolejnym spotkaniu z władzami miasta. Było ono dla nas szczególnie interesujące, ponieważ na wcześniejszych zgłaszaliśmy liczne propozycje i uwagi dotyczące cieszyńskiej infrastruktury rowerowej. Nadszedł więc czas na pierwsze odpowiedzi, decyzje i działania. Poniżej w kolejnych podtytułach przedstawiamy główne zagadnienia i wynikłe z nich konkluzje. Czytaj dalej Spotkanie z władzami miasta 08.12.2020 – aktualności

Zielony Wiedeń – pomysł na weekend

Zachód na Wiedniem. W oddali wzgórza Kahlenbergu.

Chyba nie ma lepszego sposobu na zwiedzanie dużych miast niż rowerem. Nie jesteśmy uzależnieni od sieci połączeń (choć te zwykle są całkiem przyzwoite) i stosunkowo szybko dotrzemy do rozproszonych w okolicy atrakcji. No i to, co zobaczymy po drodze, też warte jest dodatkowego wysiłku – często spotykamy zaskakujące widoki i ciekawe miejsca, o których pisze niewiele przewodników. Przyjemność z przemieszczania się rowerem jest jeszcze większa, gdy trafiamy do miasta przyjaznego dla cyklistów. Czytaj dalej Zielony Wiedeń – pomysł na weekend

Trasa 604: Szansa na nowe, bezpieczne połączenie Cieszyna z Ustroniem – c.d.

Trasa 604 Ustroń Cieszyn tytułowy

Poniższy tekst jest kontynuacją tematu, który rozpoczęliśmy od wpisu Trasa 604 Bielsko-Biała – Cieszyn. Propozycja przebiegu odcinka cieszyńskiego, zamieszczonego na naszej stronie ponad miesiąc temu. Co ważnego wydarzyło się od tamtego czasu? Otóż dostępne są nowe informacje na temat możliwego przebiegu tej trasy. Decyzje, które wkrótce zapadną, być może na wiele lat zaważą na istnieniu lub braku bezpiecznego i dostępnego dla większości rowerzystów połączenia Cieszyna z Ustroniem.

Czytaj dalej Trasa 604: Szansa na nowe, bezpieczne połączenie Cieszyna z Ustroniem – c.d.

Trasa #05: Wzdłuż i w poprzek zaolziańskich rzeczek

Rozległe widoki wokół WIelopola.

Tradycyjnie już zaczynamy opis trasy od naszego ulubionego parkingu “Pod Wałką”, gdzie przyjezdni z pewnością znajdą miejsce na pozostawienie samochodu. Tym razem jednak nie wyruszymy w stronę Puńcowa, Dzięgielowa i Lesznej, ale skierujemy się od razu na drugi brzeg Olzy, żeby eksplorować tereny na południowy zachód od Czeskiego Cieszyna, podążając wzdłuż i w poprzek zaolziańskich rzeczek. Czytaj dalej Trasa #05: Wzdłuż i w poprzek zaolziańskich rzeczek

Spotkanie z władzami miasta 01.10.2020 – sprawozdanie

Budynek ratusza w Cieszynie.

Ostatnie spotkanie cieszyńskich rowerzystów z władzami miasta miało bardzo roboczy charakter. Omawialiśmy dwie grupy tematów: pilne udogodnienia i korekty w istniejącej infrastrukturze rowerowej Cieszyna oraz rozwój sieci rowerowej na terenie miasta oraz połączeń z sąsiednimi gminami.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele władz miasta w osobach pani burmistrz Gabrieli Staszkiewicz, zastępcy burmistrza pana Krzysztofa Kasztury oraz przedstawiciele straży miejskiej i MZD. Rowerzystów reprezentowali przedstawiciele Rowerowego Cieszyna oraz KKT “Ondraszek”. Poniżej streszczenie najważniejszych ustaleń. Czytaj dalej Spotkanie z władzami miasta 01.10.2020 – sprawozdanie

Droga dla rowerów. Kiedy muszę nią jechać?

Początek ciągu pieszo rowerowego na al. Łyska

Biały rower na niebieskim tle, czyli znak o symbolu C-13. Spotykamy się z nim coraz częściej. W przepisach ma on również opisową nazwę „droga dla rowerów”, co sprawia, że większość z nas interpretuje go jako znak informujący o wyznaczonym pasie ruchu, na którym mogą poruszać się wyłącznie rowery. Czy jednak ta odpowiedź jest prawidłowa? Okazuje się, że nie do końca. Czytaj dalej Droga dla rowerów. Kiedy muszę nią jechać?

Studium transportowe dla miasta Cieszyna z roku 2016 – cztery niewykorzystane lata

Początek drogi rowerowej na ul. RNŚC w pobliżu Urzędu Celnego.

Kilka dni temu w nasze ręce trafiła ciekawa publikacja. Jest nią opracowanie „Studium transportowe dla miasta Cieszyna” , a dokładniej jego fragment zatytułowany „Koncepcja rozbudowy tras rowerowych”. Dokument powstał w 2016 roku. W tekście opracowania znajdziemy wiele interesujących wniosków zarówno dotyczących zastanej infrastruktury rowerowej jak i działań potrzebnych, aby ją poprawić i dalej rozwijać. Co z tego wynikło, wyjaśniamy w dalszej części tekstu.

Czytaj dalej Studium transportowe dla miasta Cieszyna z roku 2016 – cztery niewykorzystane lata