Dzisiaj odbyło się spotkanie organizowane przez Stowarzyszenie „Olza” z przedstawicielami gmin Bielsko-Biała, Brenna, Ustroń, Goleszów i Cieszyn oraz przedstawicielem firmy, która przygotowuje organizację ruchu na tej trasie, jej oznakowanie oraz, co najważniejsze dla mieszkańców Cieszyna, przeprowadzi analizę wariantów nieustalonego jeszcze przebiegu trasy 604 w gminach Goleszów i Cieszyn. Stronę społeczną reprezentował Rowerowy Cieszyn. Przypomnijmy, że rowerowa trasa wojewódzka numer 604 ma docelowo połączy Bielsko-Białą z Cieszynem (więcej: Trasa 604: Szansa na nowe, bezpieczne połączenie Cieszyna z Ustroniem).
W trakcie spotkania zaprezentowano oficjalne logo trasy. Logo posłuży między innymi promocji trasy oraz będzie stosowane na jej już istniejących odcinkach w gminach Jaworze, Brenna i Ustroń. Warto dodać, że w logo pojawia się nazwa tzw. szlaku książęcego „Via Ducalis”, którego śladem częściowo przebiega trasa 604.
Ponadto ponownie przyjrzeliśmy się wariantom przebiegu trasy w gminie Goleszów. Jak już pisaliśmy, obecnie proponowany przez gminę Goleszów przebieg trasy jest zdecydowanie zbyt długi jak na standardy, które przyjęto przy projektowaniu tras wojewódzkich. Występują na nim również nadmierne przewyższenia. Głównie te dwa czynniki mogłyby spowodować, że trasa będzie mało atrakcyjna dla mniej zaprawionych rowerzystów, jak również dla tych, którzy chcieliby możliwie szybko pokonać dystans Cieszyn-Ustroń.
Na spotkaniu przedstawiono wszystkie analizowane warianty przebiegu trasy, łącznie z proponowanym przez gminę Goleszów oraz kilkoma wariantami zgłaszanymi przez Rowerowy Cieszyn (więcej: Trasa 604 Bielsko-Biała – Cieszyn. Propozycja przebiegu odcinka cieszyńskiego). Z punktu widzenia naszego miasta najważniejsze jest, że w grze wciąż są przebiegi uwzględniające między innymi nieczynny fragment ul. Ustrońskiej oraz las Bielowiec.
Co ciekawe, jest również brany pod uwagę wariant wzdłuż doliny Bobrówki (od ul. Bielskiej w Cieszynie aż do ul. Rolniczej w Bażanowicach). Nie ulega wątpliwości, że poprowadzenie drogi rowerowej w ciekawej przyrodniczo dolinie Bobrówki byłoby rozwiązaniem najlepszym pod każdym względem: bezpieczeństwa, atrakcyjności, minimalnej długości trasy oraz minimalnych przewyższeń. Z pewnością niejednemu z nas zdarzyło się w Bażanowicach skręcić w malowniczą ul. Rolniczą z cichą nadzieją, że da się jakoś ominąć ruchliwy, wąski i stromy odcinek ul. Wiślańskiej w okolicach lasu Bielowiec I niestety każdy przeżył rozczarowanie, gdy odkrył, że kończy się ona ślepo. Podobne refleksje nasuwają się podczas jazdy ul. Ustrońską w Cieszynie, gdy otwiera się widok na meandry Bobrówki. Dlatego będziemy gorąco wspierali tę koncepcję.
Wszystkie proponowane warianty są obecnie przedmiotem audytu, którego wyniki mają być znane do kwietnia 2022. Kolejnym etapem będzie pozyskanie środków na realizację inwestycji.
Piotr Stokłosa