Kładki pieszo rowerowe niekoniecznie muszą powstawać jako oddzielne obiekty, ale mogą być projektowane przy okazji budowy mostów lub innej infrastruktury technicznej.
Ciekawym rozwiązanie tego typu jest przeprawa w okolicach Vratimova nad rzeką Ostawicą. Została ona wybudowana razem z rurociągiem przebiegającym nad rzeką. Tej konstrukcji można się przyjrzeć jadąc trasą rowerową z Frydka Mistka do Ostrawy. Rozwiązanie ciekawe, bo relatywnie tanie – podobne instalacje są zwykle projektowane z dosyć dużym zapasem obciążeń, więc uwzględnienie w projekcie przeprawy dla ludzi i rowerów jest o wiele tańsze niż budowa oddzielnego mostu.
Oparte na takim samym oszczędnym planowania rozwiązania można spotkać w wielu miejscach, czego dowodzą dwa ostatnie zdjęcia z Austrii.
Dlaczego o tym wspominamy? Od jakiegoś czasu jest mowa o kolejnej kładce pieszo rowerowej w okolicach mostu kolejowego na końcu alei Piastowskiej. Projektem miała się zająć strona czeska. „Miała”, ponieważ, jak wynika z dostępnych informacji, od dłuższego czasu nic się w tym temacie nie dzieje. Dlatego warto wrócić do fazy koncepcyjnej i zastanowić się, czy koniecznie w tym miejscu trzeba budować zupełnie nową, z pewnością bardzo drogą kładkę, czy też dałoby się dobudować podwieszaną konstrukcję do istniejącego mostu kolejowego.
Piotr Stokłosa