Ciąg pieszo rowerowy wzdłuż DW 939 z Pszczyny do Wisły Wielkiej

Droga dla rowerów wzdłuż DW 939 z Pszczyny do Wisły Wielkiej.

Staramy się monitorować inwestycje rowerowe nie tylko w powiecie cieszyńskim, ale również w jego najbliższym sąsiedztwie, ponieważ prędzej czy później (a mamy nadzieję, że jednak prędzej) te elementy infrastruktury zostaną połączone. Z takim przypadkiem mamy do czynienia na drodze wojewódzkiej DW 939 prowadzącej z Pszczyny do Strumienia. Właśnie dobiegają końca prace związane z budową ciągu pieszo rowerowego wzdłuż tej trasy. Wybraliśmy się więc tam na wizję lokalną, aby ocenić postępy i jakość robót. Niestety wnioski nie są tak optymistyczne jak na przykład w przypadku analogicznej drogi dla rowerów, która powstała wzdłuż pobliskiej DW 933 z Pszczyny do Pawłowic. Zachęcamy do zapoznania się z poniższą fotorelacją.

Warstwa ścieralna na całej trasie została wykonana z czerwonego asfaltu. Może wygląda to ładnie i wyróżnia ciąg pieszo-rowerowy od nawierzchni drogi, ale czy to na pewno był konieczny wydatek? Taki asfalt po prostu kosztuje więcej i zwykle stosuje się go w niebezpiecznych miejscach, takich jak skrzyżowania.
Warstwa ścieralna na całej trasie została wykonana z czerwonego asfaltu. Może wygląda to ładnie i wyróżnia ciąg pieszo-rowerowy od nawierzchni drogi, ale czy to na pewno był konieczny wydatek? Taki asfalt po prostu kosztuje więcej i zwykle stosuje się go w niebezpiecznych miejscach, takich jak skrzyżowania.
Wykonawca ewidentnie miał problem ze zrównaniem studzienek z nawierzchnią. W wielu miejscach powstały uskoki o wysokości 1-2 cm.
Wykonawca ewidentnie miał problem ze zrównaniem studzienek z nawierzchnią. W wielu miejscach powstały uskoki o wysokości 1-2 cm.
Krawężnik na wyjazdach z posesji i skrzyżowaniach są w większości przypadków dobrze osadzone na poziomie "zero", dzięki czemu przejeżdża się płynnie.
Krawężnik na wyjazdach z posesji i skrzyżowaniach są w większości przypadków dobrze osadzone na poziomie „zero”, dzięki czemu przejeżdża się płynnie.
Niestety nie wszędzie się to udało. W tym miejscu w Wiśle Wielkiej nie wiadomo dlaczego pojawia się kilkucentymetrowy uskok, w dodatku wykonany z krawężnika z ostrą krawędzią. Co ciekawe, wejście na chodnik jest wykonane z krawężnika fazowanego. Czyżby opony wózków dziecięcych były delikatniejsze od opon rowerów?
Niestety nie wszędzie się to udało. W tym miejscu w Wiśle Wielkiej nie wiadomo dlaczego pojawia się kilkucentymetrowy uskok, w dodatku wykonany z krawężnika z ostrą krawędzią. Co ciekawe, wejście na chodnik jest wykonane z krawężnika fazowanego. Czyżby opony wózków dziecięcych były delikatniejsze od opon rowerów?
To miejsce z pewnością będzie posprzątane, ale widać, że elementy zabezpieczeń i odpady budowalne leżą w tym rowie w centrum Łąki dłużej niż kilka dni. Niechlujstwo na budowie wystawia niezbyt dobre świadectwo wykonawcy.
To miejsce z pewnością będzie posprzątane, ale widać, że elementy zabezpieczeń i odpady budowalne leżą w tym rowie w centrum Łąki dłużej niż kilka dni. Niechlujstwo na budowie wystawia niezbyt dobre świadectwo wykonawcy.
Ta łopata pozostawiona w kupie piasku nie jest wcale porzucona, ona mówi "my tu jeszcze wrócimy" :-) Niestety na części trasy pojawiły się również barierki ustawione bardzo blisko pasa ruchu. Polskie projektowanie wciąż cierpi na "barierkozę" - te konstrukcje teoretycznie mają chronić rowerzystów przed wpadnięciem do rowu a same stają się zagrożeniem (ryzyko zahaczenia kierownicą).
Ta łopata pozostawiona w kupie piasku nie jest wcale porzucona, ona mówi „my tu jeszcze wrócimy” 🙂 Niestety na części trasy pojawiły się również barierki ustawione bardzo blisko pasa ruchu. Polskie projektowanie wciąż cierpi na „barierkozę” – te konstrukcje teoretycznie mają chronić rowerzystów przed wpadnięciem do rowu a same stają się zagrożeniem (ryzyko zahaczenia kierownicą).
Odcinek między Pszczyną i Łąkami. W tym miejscu przejazd przez wjazd do posesji jest wykonany prawie idealnie "na zero", a więc przejeżdżający rowerzysta nie odczuje uskoku.
Odcinek między Pszczyną i Łąkami. W tym miejscu przejazd przez wjazd do posesji jest wykonany prawie idealnie „na zero”, a więc przejeżdżający rowerzysta nie odczuje uskoku.
W Wiśle Wielkiej trwają roboty przy nasypach.
W Wiśle Wielkiej trwają roboty przy nasypach.
Takich przejazdów na drugą stronę ulicy jak ten w Łące jest na szczęście niewiele. Z niewiadomych powodów po lewej stronie widać prawidłowe poszerzenie na łuku, natomiast po prawej już go zabrakło
Takich przejazdów na drugą stronę ulicy jak ten w Łące jest na szczęście niewiele. Z niewiadomych powodów po lewej stronie widać prawidłowe poszerzenie na łuku, natomiast po prawej już go zabrakło
W kilku miejscach coś nie wyszło z warstwą ścieralną, więc będzie poprawka.
W kilku miejscach coś nie wyszło z warstwą ścieralną, więc będzie poprawka.
Jednym z największych mankamentów trasy jest to, że w całości poprowadzono ją bez separacji od ruchu ogólnego. W miejscowościach faktycznie bywa ciasno i trzeba CPR "przyklejać" do ruchu ogólnego, ale poza miejscowościami warto pomyśleć o przynajmniej półmetrowym pasie zieleni. O dziwo, to co udało się zrobić w przypadku pobliskiej DW 933 nie wyszło na DW 939
Jednym z największych mankamentów trasy jest to, że w całości poprowadzono ją bez separacji od ruchu ogólnego. W miejscowościach faktycznie bywa ciasno i trzeba CPR „przyklejać” do ruchu ogólnego, ale poza miejscowościami warto pomyśleć o przynajmniej półmetrowym pasie zieleni. O dziwo, to co udało się zrobić w przypadku pobliskiej DW 933 nie wyszło na DW 939.
Wraz z pojawieniem się nowego CPRu ujawnił się niespodziewany problem, czyli gdzie mieszkańcy mają wystawiać kubły w dniu wywozu śmieci? Droga dla rowerów to na pewno nie jest dobre miejsce.
Wraz z pojawieniem się nowego CPRu ujawnił się niespodziewany problem, czyli gdzie mieszkańcy mają wystawiać kubły w dniu wywozu śmieci? Droga dla rowerów to na pewno nie jest dobre miejsce.
Inwestycja kończy się w okolicach ul. Brzozowej w Wiśle Wielkiej. Budowany obecnie odcinek ma trochę ponad 9 km długości.
Inwestycja kończy się w okolicach ul. Brzozowej w Wiśle Wielkiej. Budowany obecnie odcinek ma trochę ponad 9 km długości.
W planach jest realizacja brakującego odcinka z Wisły Wielkiej do Strumienia (ok. 4,5 kilometra). Dopiero wtedy ta trasa zyska pełne walory funkcjonalne i będzie można podziwiać widoki takie jak ten, bez obawy, że zostanie się potrąconym przez samochód. A te często pędzą tutaj zdrowo ponad setkę, nie zważając na to, że poruszają się w terenie zabudowanym. Obecnie <a href="https://www.pless.pl/wiadomosci/80492-trwaja-prace-nad-koncepcja-budowy-sciezki-pieszo-rowerowej-do-strumienia-strumien-wisla-mala-wisla-wielka">trwają prace koncepcyjne nad taką inwestycją.</a>.
W planach jest realizacja brakującego odcinka z Wisły Wielkiej do Strumienia (ok. 4,5 kilometra). Dopiero wtedy ta trasa zyska pełne walory funkcjonalne i będzie można podziwiać widoki takie jak ten, bez obawy, że zostanie się potrąconym przez samochód. A te często pędzą tutaj zdrowo ponad setkę, nie zważając na to, że poruszają się w terenie zabudowanym. Obecnie trwają prace koncepcyjne nad taką inwestycją..

Piotr Stokłosa

0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
Joe

I z czego się cieszyć? Powinni ustawowo zabronić tworzenia takiej patologii. To chyba lobby samochodziarzy stoi za takimi dramatami.

Obserwuj nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Wesprzyj stowarzyszenie!

Twoja darowizna pomoże nam promować komunikację rowerową i organizować wydarzenia dla społeczności Cieszyna.

Numer konta:
85 1020 1390 0000 6002 0745 2016
Odbiorca:
Rowerowy Cieszyn
Tytuł przelewu:
Darowizna na cele regulaminowe

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Kategorie

Meta