Rowerem pod mostem Przyjaźni

Pod mostem Przyjaźni w Cieszynie jest wystarczająco dużo miejsca, by przeprowadzić tędy ciąg pieszo-rowerowy. W głębi widać powstające centrum informacji turystycznej.

Zagospodarowywanie przestrzeni pod mostami na chodniki dla pieszych i przejazdy dla dróg rowerowych jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem. Nawet w Cieszynie mamy dwa takie miejsca, a konkretnie most Wolności i most kolejowy nad Olzą, pod którymi można wygodnie przejechać rowerem.

Dziwi więc, że w ten sam sposób nikt nie chce wykorzystać chyba najważniejszego cieszyńskiego mostu Przyjaźni. A przecież aż prosi się, żeby przedłużyć kończący się ślepo chodnik na alei Łyska i przeprowadzić go pod mostem na wysokości budowanego centrum informacji turystycznej.

Pod mostem Przyjaźni w Cieszynie jest wystarczająco dużo miejsca, by przeprowadzić tędy ciąg pieszo-rowerowy. W głębi widać powstające centrum informacji turystycznej.
Pod mostem Przyjaźni w Cieszynie jest wystarczająco dużo miejsca, by przeprowadzić tędy ciąg pieszo-rowerowy. W głębi widać powstające centrum informacji turystycznej.

Taki przebieg ciągu pieszo-rowerowego rozwiązałby wiele problemów – obecnie przemieszczając się między al. Piastowską a al. Łyska musimy pokonywać ruchliwą ul. Zamkową. Co więcej, w koncepcjach rozwoju Śródmieścia jest budowa promenady pieszo-rowerowej wzdłuż al. Łyska, więc połączenie z al. Piastowską byłoby jej naturalnym przedłużeniem. Powstałoby proste, krótkie i co najważniejsze bezkolizyjne a więc bezpieczne przejście i przejazd między obu alejami.

Dałoby to też szansę na „drugie życie” nabrzeżu wzdłuż dawnych Łaźni Cesarskich, które kiedyś były chlubą a dzisiaj pozostają wstydliwym zakątkiem historycznego centrum Cieszyna. Wystarczy spojrzeć przez balustradę po lewej stronie mostu (patrząc w kierunku Czech), by dostrzec skorodowane, kręcone schody i reszki betonowego patio, które lata świetności ma już dawno za sobą. Czas jakby zatrzymał się tu w połowie lat 90-tych a przygnębiającego obrazu dopełniają gruz i śmieci pozostawiane przez bezdomnych, którzy wybrali sobie to miejsce na koczowisko.

Dodajmy, że koncepcja wykorzystania nabrzeża wzdłuż Łaźni Cesarskich i przejścia pod mostem na drogę dla rowerów była zgłaszana podczas konsultacji społecznych dotyczących opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia Cieszyna, które odbyły się w roku 2020.

Piotr Stokłosa

 

Pod mostem Przyjaźni w Cieszynie.
Pod mostem Przyjaźni w Cieszynie.
Tajemnicze schody donikąd mogłyby znowu stać się użyteczne.
Tajemnicze schody donikąd mogłyby znowu stać się użyteczne.
Ściana dawnych Łaźni Cesarskich od strony Olzy.
Ściana dawnych Łaźni Cesarskich od strony Olzy.
Nabrzeże wzdłuż parkingu i dawnych łaźni pozostaje całkowicie niewykorzystane, mimo że znajduje się w ścisłym centrum Cieszyna.
Nabrzeże wzdłuż parkingu i dawnych łaźni pozostaje całkowicie niewykorzystane, mimo że znajduje się w ścisłym centrum Cieszyna.
Chodnik przy al. Łyska kończy się ślepo na wysokości parkingu przy pizzerii Wenecja.
Chodnik przy al. Łyska kończy się ślepo na wysokości parkingu przy pizzerii Wenecja.
0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta