Spotkanie z władzami miasta 08.12.2020 – aktualności

Jesteśmy po kolejnym spotkaniu z władzami miasta. Było ono dla nas szczególnie interesujące, ponieważ na wcześniejszych zgłaszaliśmy liczne propozycje i uwagi dotyczące cieszyńskiej infrastruktury rowerowej. Nadszedł więc czas na pierwsze odpowiedzi, decyzje i działania. Poniżej w kolejnych podtytułach przedstawiamy główne zagadnienia i wynikłe z nich konkluzje.

Kontrapas rowerowy na ulicy Menniczej

Zarówno na tym forum jak i podczas wcześniejszych spotkań kilkakrotnie poruszaliśmy kwestię stworzenia kontrapasa, który umożliwi rowerzystom łatwe opuszczanie rynku w kierunku północnym. Przypominamy, że obecnie rowerzyści chcąc dojechać na plac Londzina, ul. Michejdy czy dalej ul. Hajduka, są zmuszeni zaliczyć pętlę ulicami Menniczą, Głęboką i Zamkową lub ulicami Regera, Górny Rynek, Garncarską i Bobrecką. W skrajnym przypadku, a więc chcąc przemieścić się o około 200 metrów od budynku poczty do placu Londzina, trzeba nadłożyć prawie kilometr.

Komisja Organizacji Ruchu Drogowego (KORD) przychyliła się pozytywnie do naszych sugestii i w ramach kolejnej reorganizacji ruchu w centrum Cieszyna ma zostać wprowadzona stosowna zmiana. Jest szansa, że wspomniany kontrapas pojawi się w drugim kwartale 2021 roku. Wcześniej nie będzie to możliwe, ponieważ w związku z remontem ul. Głębokiej, na ul. Matejki przewidywane jest czasowe wprowadzenie ruchu dwukierunkowego.

W przyszłym roku wzdłuż ul. Matejki ma zostać wytyczony kontrapas, umożliwiający rowerzystom opuszczenie rynku w kierunku północnym.
W przyszłym roku wzdłuż ul. Matejki ma zostać wytyczony kontrapas, umożliwiający rowerzystom opuszczenie rynku w kierunku północnym.

Zgodnie z przepisami kontrapas rowerowy zostanie poprowadzony wzdłuż chodnika po stronie wschodniej (prawej, patrząc od rynku) i umożliwi rowerzystom poruszanie się pod prąd ul. Matejki.

Z pewnością będzie to duże udogodnienie na przykład dla osób chcących dotrzeć rowerem z rynku w okolice centrum przesiadkowego.

Wprowadzenie oznakowania “Nie dotyczy” w strefach ograniczonego ruchu

Jak już pisaliśmy, obecnie stosowane opisy są mało czytelne, gdyż rowerzyści na wielopunktowych tablicach pod zakazami wjazdu muszą doszukiwać się, czy są uwzględnieni w wyłączeniach z zakazu. Powszechnie stosowanym  standardem są białe tabliczki z symbolem roweru i napisem “Nie dotyczy”.

Ta propozycja również została zaakceptowana i nowe oznakowanie ma pojawić się wraz z reorganizacją ruchu w rejonie rynku, w drugim kwartale 2021 roku.

Wyłączenia umieszczone pod znakami zakazu wymagają uważnej lektury. Szczególnie kłopotliwe może to być dla obcojęzycznych rowerzystów.
Wyłączenia umieszczone pod znakami zakazu wymagają uważnej lektury. Szczególnie kłopotliwe może to być dla obcojęzycznych rowerzystów.

Wprowadzenie oznakowania poziomego w postaci sierżantów rowerowych oraz wytyczanie pasów dla rowerzystów

KORD zatwierdziła również koncepcję zastosowania w Cieszynie tzw. sierżantów rowerowych. Warto przypomnieć, że sierżant rowerowy nie wytycza odrębnego pasa rowerowego, lecz jedynie informuje cyklistów o kierunku poruszania się. Jest też ostrzeżeniem dla kierowców, że na danym odcinku mogą spotkać się ze zwiększonym ruchem rowerowym.

Testowym obszarem, na którym ma zostać wprowadzone to oznakowanie, będzie ul. 3 Maja. Co więcej, w dolnym odcinku ul. 3 Maja (czyli w pobliżu Olzy) jest wystarczająco szeroka, aby wyznaczyć wydzielone pasy rowerowe. To również zostanie wzięte pod uwagę.

Docelowo analizowane będą także inne drogi w Cieszynie, na których możliwe jest zastosowanie wydzielonych pasów rowerowych. Jeżeli znacie takie miejsca, zachęcamy do zgłaszania propozycji.

Błędy projektowe i wykonawcze na drodze dla rowerów (DDR) wzdłuż ul. Hajduka i ul. RNKC

Ten problem również był tematem kilku naszych interwencji. Jak już pisaliśmy, na DDR wzdłuż ul. Hajduka i RNKC występuje większość błędów, jakie można popełnić w tego typu inwestycji – nie zapewniono wystarczających promieni skrętu, krawężniki na przejazdach przez drogi są zbyt wysokie i ostro zakończone, ścieżka przebiega zbyt blisko ścian  galerii Stela (nie jest zachowana tzw. skrajnia) a zakończenie całego odcinka przy Urzędzie Celnym woła o pomstę do nieba.

W dalszym ciągu czekamy na odpowiedź, jakie są możliwości w zakresie lepszego wytyczenia tej DDR (padła propozycja, aby rondo Księstwa Cieszyńskiego okrążać z drugiej strony).  Otrzymaliśmy też informację, że niebezpieczne najazdy na krawężniki na przejeździe przez rondo i w pobliżu dworca kolejowego zostaną w najbliższym czasie skorygowane.

"Zakręt śmierci" o zerowym łuku w pobliżu galerii Stela.
“Zakręt śmierci” o zerowym łuku w pobliżu galerii Stela.

DDR na odcinku Czarnego Chodnika między starostwem a ul. Brodzińskiego

Nieustannie promujemy pomysł, by wykorzystać dziką ścieżkę wzdłuż Bobrówki, ciągnącą się od przejazdu kolejowego na ul. Bobreckiej aż do kolejnego, asfaltowego fragmentu ul. Czarny Chodnik. Można nią poprowadzić bezpieczną, odseparowaną DDR, łączącą okolice centrum przesiadkowego z wschodnimi rejonami Cieszyna. Mamy nadzieję, że ta DDR stanie się częścią trasy 604, łączącej Cieszyn z Ustroniem (w podlinkowanym tekście zamieszczono szczegółową mapę, na której znajduje się również ten fragment).

Co więcej, w przypadku realizacji tej inwestycji można będzie zrezygnować z nieudanego, prowadzącego donikąd odcinka DDR wzdłuż ul. RNKC. Co prawda ma tam powstać kolejowe przejście dla pieszych, które pozwoli rowerzystom dotrzeć na Czarny Chodnik, ale korzystanie z niego będzie wymagało zsiadania z roweru. Proponowana DDR wzdłuż Bobrówki rozwiązuje ten problem, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo rowerzystów, gdyż uniknie się przechodzenia przez tory na niestrzeżonym przejeździe.

Uzyskaliśmy wstępną informację, że nie ma przeszkód własnościowych, aby utworzyć tam DDR. Temat będzie kontynuowany po wizji lokalnej, na którą jesteśmy umówieni z przedstawicielami miasta na początku stycznia 2021.

Zakończenie "drogi donikąd" przy ul. RNKC. Nic dziwnego, że częściej można tu spotkać pieszego niż rowerzystę.
Zakończenie “drogi donikąd” przy ul. RNKC. Nic dziwnego, że częściej można tu spotkać pieszego niż rowerzystę.

Trasa rowerowa 604 Cieszyn – Ustroń

Wciąż czekamy na wizytę wojewódzkiego oficera rowerowego, z którym mamy przeprowadzić wizję lokalną możliwych wariantów trasy. Rekomendacje oficera rowerowego będą kluczowe przy wyborze jednej z opcji. Jednocześnie podtrzymujemy naszą propozycję, aby trasa przebiegała zgodnie zamieszczonym tu opisem.

Dopuszczenie ruchu rowerowego na chodnikach

Od pewnego czasu postulujemy wprowadzenie tabliczki “Dopuszczony ruch rowerowy” na chodnikach, na których występuje niewielkie natężenie ruchu pieszego i które są jednocześnie wystarczająco szerokie, aby zastosować takie rozwiązanie.

Niestety ta propozycja spotkała się z negatywną oceną cieszyńskiej policji. Jednym z argumentów przeciw jest niejasny status prawny takiego rozwiązania – nie wspomina o nim kodeks drogowy a jednocześnie istnieją negatywne interpretacje, zniechęcające do stosowania wspomnianych tabliczek.

Zaproponowaliśmy więc, żeby KORD ponownie rozważyła możliwość dopuszczenia ruchu rowerowego na chodnikach w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla rowerzystów – np. na stromych podjazdach wzdłuż ul. Górnej i Puńcowskiej.

Miejmy nadzieję, że możliwość bezpiecznego (z zachowaniem pierwszeństwa pieszych) korzystania z chodnika z czasem otrzyma jednoznaczne potwierdzenie w prawie drogowym. Od pewnego czasu organizacji rowerowe, takiej jak Śląska Koalicja Rowerowa, podejmują w tym kierunku intensywne działania.

Niebezpieczny wjazd na początek DDR w pobliżu parkingu Pod Wałką

To kolejny temat, który nie znalazł jeszcze ostatecznego rozstrzygnięcia. Co prawda poprawiono oznakowanie poziome, umożliwiając tym samym wjazd na DDR osobom poruszającym się od strony Puńcowa, ale to wciąż nie rozwiązuje problemu słabej widoczności w tym miejscu, co w połączeniu z pędzącymi często z naprzeciwka samochodami stwarza duże zagrożenie.

Dlatego zalecamy przedłużenie CPR przynajmniej do pobliskiego przystanku autobusowego a jeszcze lepiej – aż do początku ul. Żeromskiego. Tej propozycji przyjrzymy się wspólnie podczas zaplanowanej na styczeń wizji lokalnej.

Skorygowana podwójna ciągła umożliwia już skręt w lewo na CPR przy al. Łyska, ale nie rozwiązuje to problemu bezpieczeństwa, wynikającego ze słabej widoczności na zakręcie.
Skorygowana podwójna ciągła umożliwia już skręt w lewo na CPR przy al. Łyska, ale nie rozwiązuje to problemu bezpieczeństwa, wynikającego ze słabej widoczności na zakręcie.

Działania strategiczne w zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej w Cieszynie

Większość omówionych powyżej tematów, to oczywiście sprawy bieżące, często nie wymagające dużych nakładów do osiągnięcia oczekiwanego efektu. Jednocześnie jednak kładziemy nacisk na zagadnienia długoterminowe i strategiczne, takie jak tworzenie spójnej sieci DDR na terenie Cieszyna oraz bezpiecznych i atrakcyjnych połączeń rowerowych z sąsiednimi miejscowościami.

Również stale zwracamy uwagę, aby powstająca lub remontowana infrastruktura spełniała podstawowe standardy. Jedną z naszych propozycji jest, aby UM Cieszyn wprowadził do tzw. SIWZ wymóg uwzględniania standardów rowerowych wzorowanych na rozwiązaniach, które przyjęły inne miasta, na przykład Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia.

Piotr Stokłosa

0 0 głosuj
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Opinie w tekście
Zobacz wszystkie komentarze